Waarom kunnen we wel veel met koeienmest, en niet veel met andere soorten poep?

Tenmiste, voor zover ik weet wordt onze poep niet her gebruikt, en die van andere dieren ook niet...
Wat maakt die koeienpoep dan zo populair?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat zit er in wat het zo voedzaam maakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Planten hebben voedsel nodig om te kunnen groeien.
In het geval van mest spreekt men vaak over stikstof, fosfor en kalium.
Daarnaast zijn er ook nog sporenelementen belangrijk voor planten.
Dierenmest kan deze zaken aanleveren. De mest die gebruikt wordt in de landbouw is afkomstig van verschillende bronnen: koeienmest, varkensmest, kippenmest.
Zo lang het maar afkomstig is van dieren.
Niet van mensen, aangezien er in mest soms ziektes kunnen doorgegeven worden. Zo wordt de lintworm doorgegeven via menselijke mest waarbij de larven in een tussengastheer (varken of koe) blijven om dan weer mensen te parasiteren. Zeer onaangenaam dus. Dit zou echter wel kunnen opgelost worden indien de menselijke faeces worden gecomposteerd en bewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die bevatten andere stoffen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het alleen maar het idee er achter om geen mensenpoep te hergebruiken.Maar het kan gewoon wel.Al zou het maar zijn om het te drogen malen ,verpoederen ,en bij te mengen als brandstof in een kolen centrale.Er is zo veel herbruikbaar en waarom dat nou uitgerekend niet?En die verhalen over wel of geen ziektes in de mest.Ook dieren kunnen ziek zijn.Maar bij verbranding in een centrale weet men zeker dat ziektes dan geen rol meer spelen.En we kunnen nog tv kijken op de stroom ervan, op de koop toe.