Wat in de peper is pittig?

Is er een speciaal stofje waardoor het zo pittig is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, capsaïne. Kijk voor meer over peper en de schaal van Scoville die de scherpte aanduidt, bij de links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, er is een stof die pepers zo "scherp" of "heet" maakt. Dat is capsaïcine.

Ik zou een heel verhaal over capsaïcine kunnen houden, maar ik denk dat ik je beter naar onderstaande Bron kan verwijzen - daar staat alles wat je maar wilt weten.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik heb ook de engelstalige versie maar even toegevoegd. Als je geen problemen hebt met het lezen van een Engelse tekst, vind je daar meer informatie dan in de Nederlandse versie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was me net voor :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, 15 seconden sneller...   ;-)
Capsaicine

Toegevoegd na 3 minuten:
In rode peper is het de capsaicine die het pittig maakt.
Bij peperkorrels is het piperine.