Waarom duurt de menstruatiecyclus bij de mens ongeveer 28 dagen?

Toegevoegd na 34 minuten:
Sorry, ik moet wat duidelijker zijn. Ik weet wel hoe de cyclus in elkaar zit, maar waarom duurt de cyclus niet 14 dagen, of 2 maanden, of 1 jaar? Wat is de biologische reden van deze termijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat de natuur in de loop van de tijd tot een optimum is gekomen over een groot aantal factoren mbt een lange en een korte cyclus.

Een korte cyclus heeft één groot voordeel:

Voordelen kortere cyclus:
meer keer per jaar kans op zwangerschap

Nadelen kortere cyclus:
Vaker bloedingen en daardoor mogelijk te veel bloedverlies + de kans op infecties is in die tijd iets groter (omdat de baarmoedermond iets meer openstaat).
Mogelijk zijn de hormoon wisselingen ook niet goed voor de vrouw als ze te frequent voorkomen (zijn we om de week "bijna ongesteld" dat houdt geen relatie vol, ha ha)

De cyclus moet dus zo kort mogelijk maar lang genoeg dat de genoemde nadelen niet gaan overheersen
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is de tijd die nodig is om een eitje te laten rijpen en vervolgens via de eileider naar de baarmoeder te vervoeren om daar te wachten op een bevruchting. Gebeurt dat niet dan wordt het afgevoerd d.m.v. een menstruatie. Alles bijelkaar duurt dat tussen de 21 en 31 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 dagen is simpelweg te kort om de hele cyclus goed af te werken, dus dat zou contraproductief zijn.

Verder krijgen mensen over het algemeen één, hoogstens en bij uitzondering twee kinderen tegelijkertijd. Meer zorgt voor een te riskante zwangerschap. Er rijpt dus ook maar één, hoogstens en bij uitzondering twee eicellen tegelijkertijd.

De kans om daadwerkelijk zwanger te worden, is met die ene eicel niet geweldig groot per cyclus. Dus is het biologisch gezien handig om vrij vaak vruchtbaar te zijn, een eisprong te hebben. Anders zou het gemiddeld jaren duren voordat een vrouw zwanger is. En in natuurlijke omstandigheden moet je behoorlijk wat nageslacht produceren om er zeker van te zijn dat er een paar nakomelingen lang genoeg zullen overleven om je genen weer verder door te geven.