Zie je met je ogen of met je hersenen?

Je bent wakker, je ogen kijken ergens naar en je ziet een beeld. Maar als je droomt zie je ook een beeld terwijl je ogen dicht zijn.

Zie je dus met mijn ogen of met je hersenen?

met je ogen i.p.v. met mijn ogen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer goede vraag........

Antwoorden (8)

Volgens mij zie je met je ogen, maar interpreteer je met je hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje een non-vraag (wel een interessante) omdat het antwoord is: beide. Zonder je hersens zou je niks zien omdat niks de informatie naar beelden zou vertalen. Dat je zonder ogen niets ziet daarover kunnen blinde mensen meepraten.
Het hele pakket ziet dus. Je kunt geen onderdelen weglaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk een vrij filosofische vraag.

Zien is het waarnemen van beelden. Die beelden kunnen je hersens bereiken via je oog, maar ook door te dromen of te denken. Ik zie het oog slechts als een gereedschap om te kunnen zien. Dus ik denk dat je ziet met je hersenen. Het echte waarnemen gebeurt in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De patronen die hersenen in dromen maken, hebben ze 'geleerd' door met de ogen te zien. Als je nooit je ogen zou hebben gebruikt, kun je ook geen beelden dromen, althans geen beelden van mensen, bomen, straten, auto's etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens. Ik wilde aangeven dat het gereedschap "oog", ook door iets anders vervangen zou kunnen worden. Wie weet kan men in de toekomst wel beelden in hersenen implanteren ofzo. Verder is het gewoon zo dat voor mijn gevoel het echte waarnemen bij de hersenen ligt. Deze vraag is denk ik ook nooit echt correct te beantwoorden. Je hebt allerlei zienswijzen en het is interessant om die allemaal te belichten. Maar eigenlijk heeft iedereen (die goede argumenten heeft) evenveel gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het met je eens Ruud +1,
blinde mensen dromen natuurlijk ook, zij 'zien' de wereld alleen anders. Het zijn de hersenen die zien met behulp van ogen of waarmee dan ook waar te nemen valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruud, helaas mag ik nog geen punten toekennen, anders had je er een van me gehad.
Onze zintuigen geven de signalen door aan de hersenen. In de hersenen worden de signalen omgezet in waarnemingen en worden deze in het geheugen opgeslagen.

Wanneer we kijken komt er licht door de iris naar binnen. Voordat het licht bij het netvlies aankomt, passeert het verschillende onderdelen van het oog. De onderdelen zijn: het hoornvlies, oogkamers, ooglens en het glasachtig lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T licht komt in je ogen binnen en wordt vervolgens verwerkt door je hersenen. That's it!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ogen zien niets, dat is de camera... En net zoals elke camera ziet die niets... Een camera is een opname-apparaat... De info die de camera (de ogen dus) opgenomen heeft moet naar ergens anders getransporteerd worden, namelijk naar het gewaar-centrum om daar gedecodeerd te worden tot een zichtbaar beeld... Een bewijs dat je ogen niet zien is het volgende, de ogen zien alles op zijn kop, is dat in jouw ervaring ook zo? Nee dus het kan het oog niet zijn dat ziet, anders zag je alles op zijn kop...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken doe je met je ogen en zien met je hersenen, aldus mijn zoon van tien. En ik ben het met 'm eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook
Zien is de interpretatie door de hersenen. Er zijn mensen die vormen en kleuren zien als ze muziek horen (zie bron). In dat geval is het oor de ontvanger van het signaal, maar de hersenen interpreteren het als beeld. Er zijn meer afwijkingen bekend waarbij de informatie van zintuigen verkeerd wordt geinterpreteerd.

In de retina (netvlies) worden staafjes en kegeltjes (lichtgevoeloge cellen) geprikkeld om electrische signalen af te geven. De interpretatie van die signalen is een beetje kort door de bocht wat wij ervaren als zien.