Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je tintelende vingers krijgt als je handen koud zijn en snel opwarmen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik krijg geen tintelende vingers als mijn handen koud zijn en ik ze snel opwarm. Of ik ze nu op de verwarming houd of onder de warme kraan: tintelen doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is trouwens slecht om te doen (als je er wel last van hebt) je kan er namelijk winterhanden aan overhouden. Geen pretje.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De overgang van koud naar warm gaat dan te snel.
Je zenuwen hebben te lang kou ervaren. De haarvaatjes zijn zich gaan vernauwen en als het plotseling warm wordt, gaan de haarvaatjes zich te snel verwijden en die prikkels kunnen je zenuwen niet zo heel goed aan en dat tintelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lichaam reageert op kou door bloed terug te trekken uit bloedvaten in de ledematen. In plaats daarvan concentreert de circulatie zich in de dieper gelegen aderen in je romp. Zo blijft je lichaamstemperatuur daar in elk geval op peil. Ga je weer de warmte in, dan zal het bloed terug naar je ledematen stromen. Dat voel je als tintelen of kloppen.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding