Wat is de ware reden van zeearenden in Nederland?

Is er meer voedsel te halen, of wordt het beest uit zijn natuurlijke habitat verdreven en gaat ie op zoek naar een alternatief? Of andere redenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ze hebben ontdekt dat hier een goede leefomgeving voor ze is. Er zal geen ruimte zijn voor heel veel zeearenden, maar een paar kunnen zich zeker redden, en ze broeden ook met succes.
"Na een afwezigheid van meerdere eeuwen werd het eerste broedsucces in 2006 in de Oostvaardersplassen geconstateerd. Het zeearendenpaar heeft zich blijvend in de Oostvaardersplassen gevestigd; ook in 2007, 2008, 2009 en 2010 werd er succesvol gebroed. Aangezien vrouwelijke jongen meestal in het gebied waar ze zijn opgegroeid blijven, is de verwachting dat het aantal broedparen zich snel kan gaan uitbreiden. In 2010 hebben ook in het Zwarte Meer (Flevoland/Overijssel) en in het Lauwersmeergebied (Friesland/Groningen) zeearendparen een broedpoging gedaan. Deze beide pogingen zijn echter niet gelukt.

Als wintergast, maar tegenwoordig ook in de zomer, wordt hij eveneens waargenomen in bijvoorbeeld de Biesbosch en de Gelderse Poort."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_zeearend

"Volgens Staatsbosbeheer zegt het feit dat er steeds meer zeearenden in Nederland zijn iets over de kwaliteit van de Nederlandse natuurgebieden. ''De dieren vestigen zich alleen in grote, waterrijke, rustige gebieden'', legt een zegsvrouw uit.

Maar deels is de toename van de arendpopulatie ook te danken aan het feit dat het aantal dieren in Duitsland en Polen de afgelopen jaren flink is toegenomen. ''Dan is de kans dat er dieren in Nederland terechtkomen ook groter.''"
http://www.nu.nl/overig/2253756/zeldzame-zeearend-verovert-nederland.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +

Andere antwoorden (1)

zeearenden in nederland zijn toevallige gasten uit het noorden.
door storm of ander slecht weer kunnen ze hier terechtkomen, dat is al sinds jaar en dag zo.
veel roofvogels zitten qua aantal in de lift, dus is het niet vreemd als je ze vaker ziet.
Rieneke1