Ik heb een probleem. Ik snap wat haploïd en diplöid, en 2n en n is. Maar ik snap niet hoe je op een tekeningetje kan zien wanneer dat zo is?

Hoe kan je dus op een tekening zien of een cel 2n of n of haploïd of diploïd is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

als je een celkern tekent, teken je meestal de chromosomen erin. De chromosomen hebben een ongelijke lengte, tenminste als je ze in gecondenseerde toestand vergelijkt: dan zijn het een soort staafjes met een insnoering. Die insnoering heet overigens 'centromeer'. Het centromeer verdeelt het chromosoom in 2 ongelijke delen: een kort en een lang stuk. Dit is heel specifiek voor een chromosoom. Dus als je dan 2 chromosomen ziet die gelijk zijn, dan heb je te maken met (mag je zelf nu invullen als je het weet) en in het andere geval heb je allemaal 'unieke' chromosomen en dan spreek je van een (zelf invullen...) cel.
Zie je wel dat het doodsimpel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

VOlgens mij tekenen ze die dan op dezelfde manier (korte en lange einden, buigingen naar links of rechts, zoiets. Misschien kan je een voorbeeld plaatsen?