Geeft een actieve buiten-koe meer melk dan een koe die in de stal moet blijven?

m.a.w: Gaat een koe meer melk geven als ze in de wei staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een actieve buiten-koe geeft juist minder melk dan een koe die op stal staat. Dit komt omdat ze meer energie nodig heeft om 'rond te darren' en haar best moet doen om genoeg te eten. Een binnen-koe krijgt het allemaal aangedragen en kan alle energie uit het voer in het maken van melk steken.
In bijgaand artikel een vergelijking van de opbrengsten van 'opgestalde' koeien en beweide koeien, waaruit blijkt dat de opgestalde koeien dan wel meer melk leveren, maar dat de beweide koeien dat goedkoper doen. En het dus economisch voordeliger kan zijn om de koeien buiten te laten lopen.