Hoeveel keutels legt een konijn per keer?

Ik heb vandaag gelezen dat het aantal konijnen op de waddeneilanden geteld wordt op basis van o.a. monsters en keuteltellingen. Nu vraag ik me af hoeveel keutels een konijn per keer legt?

Ik weet van olifanten dat het er minimaal 6 per poepbeurt moeten zijn, anders is de olifant niet gezond (tenminste, dat hebben ze ons op een olifantenfarm in Thailand wijs gemaakt).
Nu ben ik dus benieuwd hoe dat met konijnen zit, hoeveel keutels leggen die per keer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat ze de keutels niet tellen, maar wegen.

Het beste antwoord

De spijsvertering
De spijsvertering van konijnen is bijzonder. Het voedsel passeert het darmkanaal namelijk twee keer.
Een paar uur na het grazen op een volle maag worden er zachte, donkere, met een vlies omgeven keutels geproduceerd;
het dier vangt deze op en eet ze nog een keer op. Hierna worden de bekende harde keutels, die uit hooiachtige plantedelen bestaan,
gevormd. Deze worden uitsluitend boven de grond gedeponeerd.
Een volwassen konijn produceert ongeveer 300 à 400 keutels per etmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel het konijn er per keer legt, weet ik niet. Per etmaal legt een wild konijn 300 tot 400 keutels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgensmij legt een konijn 1 keutel per keer... Ik heb 2 konijnen :D