Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een vogeltje aan het doen als zij de ingang van het vogelhokje uittikt?

De vraag is vreemd, maar ik heb een vogelhokje in de tuin, en die vogel is de directe rand rond de ingang van zijn hokje a.h.w. aan het frasen. Dus hij tikt steeds stukjes weg? Maar hij kan er zelf wel in en uit, dus volgens mij is het niet zodat straks zijn kuikentjes beter uitkunnen vliegen.
Het is een koolmees volgens mij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

het houdt hem scherp en bij de les
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Houtsnippers maken als nestmateriaal?
Dit is een gokje hoor ik weet niet of het juist is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel vogels die gebruik maken om in een nestkastje te broeden hebben graag hun nestje dat het meest lijkt op de natuurlijke situatie van broeden. Is de ingang te klein of te smal ,dan zal de vogel proberen het nestje naar de zin te maken al naar gelang de soort. Vooral de ingang moet precies voldoen zoals de vogel dat gewend is in de natuur. Vandaar al het getimmer en geklop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb zelf ook een vogelhuisje waar het afgelopen jaar een koolmees in heeft gebroed.
Deze heeft de ingang op dezelfde manier bewerkt.
Zelf veronderstel ik omdat het boorgat een scherpe rand heeft, de koolmees deze wat ronder maakt, het is namelijk ongeloofelijk hoe vaak deze in en uit de opening vliegen om hun jongen te voeren. Het ronder maken vergemakkelijkt het in en uit vliegen.

Op wikepedia las ik het volgende:
Wanneer een stel koolmezen geselecteerd heeft waar zij kunnen broeden markeren zij dit met verse snavelmarkeringen rondom de opening. Het koppel zal hierna beginnen met de bouw van het nest
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding