Dan valt het je vooral op, want fluiten doen ze de hele dag door wel, hoor (merk ik sinds ik een tuin met veel vogels heb). Maar 's morgens is het verder nog heel stil buiten en zijn de vogels vaak het enige wat je hoort, zeker in de schemer als het geluid nog wat verder lijkt te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dat dat kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hanen dat ook doen ff iedereen wakker maken zie het als een klok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit over een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de vogels (in de stad) zich hebben aangepast. Ze zingen voordat de grootste herrie losbarst zodat ze elkaar beter kunnen horen en dus vinden.

Over het algemeen is het dierenrijk actiever in de (vroege) ochtend en de (late) namiddag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste vogels zingen vooral 's morgens - het koor begint kort voor zonsopgang. Je zou zeggen dat ze blij zijn dat de zon weer opkomt!
Nuchter bekeken is het zo dat vogels, meestal de mannetjes, tijdens het voortplantingsseizoen zingen om hun territorium af te bakenen, tegen andere mannetjes, en om vrouwtjes aan te trekken.
Biologen denken aan drie redenen om het ochtendkoor te verklaren:

- 's ochtends is er minder wind en is het in het algemeen rustiger waardoor het geluid zich beter voortplant en verder reikt; het is dus efficiënter zingen

- op dat moment kan een vogel weinig anders doen vermits er nog te weinig licht is om voedsel te zoeken of te jagen (en voor insecten te koud om te bewegen)

- na de nacht zijn de energiereserves van de vogels het laagst; mannetjes die desondanks nog lustig kunnen zingen, "adverteren" zich dus als zeer fit en geschikt voor de voortplanting.

De twee eerste punten gelden natuurlijk ook 's avonds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een luistertoets die ik had, zeiden ze dat vogels 's ochtends de opgeslagen energie van 's nachts 'uitlaten' dmv fluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een natuurlijke wekker; de dag begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de dag weer begint heb je de nieuwste en belangrijkste nieuws nodig..
Maar ook waar geen problemen zijn is goed om te weten.

Voor het vliegen heeft ook het weer een belangrijke rol.
Observatie en territorium van bepaald stuk krijg je overzicht en een informatie van een heel gebied.
Om te vliegen heb je veel informatie nodig en daarbij is communicatie zeer belangrijk

Antwoord is niet gebaseerd op feiten maar dat zijn er veel niet.
Zo zie ik het gewoon