Waarom worden mannetjes honden en katten gecastreerd en niet alleen gesteriliseerd?

Niet allemaal natuurlijk. Ik begrijp dat ze bij sterilisatie hun seks drive behouden, maar is dat dan een probleem? Ze kunnen toch niet meer voor voortplanting zorgen. Of vallen ze de vrouwtjes last?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

ik kan alleen voor katten spreken.
katers worden gecastreerd omdat je geen sproeiende stinkende vechtjas in huis wil, die ook nog eens langdurig de hort op gaat.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Castreren is sneller, incisie, balletjes eruit, afbinden, en losknippen. Het zal vast ook wel goedkoper zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het goedkoopste... En het effectiefste... Als er geen testosteron (als dat dan ook bij katten als mannelijk hormoon speelt) meer gemaakt wordt, dan is die veel rustiger... En laat hij zijn spierballen minder snel zien...

Dus en en...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het antwoord hierboven. Overigens worden in ieder geval bij katten ook vrouwtjes in feite gecastreerd (de eierstokken worden ook verwijderd) en niet gesteriliseerd, al wordt het wel zo genoemd. Dat is ook wel zo aardig voor de poes, al zou je dat niet denken: iedereen die ooit een krolse poes in huis heeft gehad, weet dat het - om het héél zacht uit te drukken - geen pretje is voor een poes om krols te zijn zonder gedekt te worden.