Hoe kun je anatomisch verklaren hoe verliefdheid voelt?

Het schijnt dat je een gevoel in je buik krijgt bij verliefdheid. Waarom in de buik? Is er een bepaald orgaan dat dit veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
KennisDelen
13 jaar geleden
Ik voel het liever dan dat ik het anatomisch verklaar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vlinder heeft daar de meeste ruimte!

Antwoorden (4)

Je buik (of beter: Maag darm stelsel) is de kern van je verbranding. Als die niet juist functioneren, blijft het niet lang goed gaan met je. Dus zit er een 'gezondheidscentrum' in je buik. Eventuele hormonale inbalans [bv tijdens verlliefdheid, maar ook stress veroorzaakt een soortgelijk gevoel] wordt op die manier ook opgepikt, en vertaalt in een verandering in je buik. Dat voel je, via prikkels die je hersenen doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit boek iets voor je:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/liefde/1001004007581409/index.html

Mark Mieras heeft dit boek geschreven in een poging om te ontdekken hoe de liefde "weenschappelijk" werkt.
Uiteindelijk gaat er niks boeven "voelen" natuurlijk, maar begrijpen is ook prettig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel uiteraard:
Er gaat niks bOven voelen (als het gaat om verliefdheid)
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in de hersenen aangemaakt als de persoon het doelwit van de verliefdheid ziet. De hormonen die vrijkomen zijn verslavend, waardoor de je diegene zo vaak mogelijk wil zien of spreken. Het is een emotionele reactie, vaak irrationeel en primitief.

Bij je verliefdheid zijn een aantal hersengebieden betrokken, waaronder de hypothalamus. Dit gebied stimuleert de bijnier om hormonen af te geven en activeert het autonome zenuwstelsel waardoor je hart sneller gaat kloppen.
Dat verklaard het gevoel in je buik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edorphine theobromide etc zijn stoffen die worden aangemaakt bij verliefdheid of geluk. Dit wordt bepaald in de hersenen hoeveel ervan wordt aangemaakt.

Verliefdheid voelen in de buik is persoonsspecifiek of aangepraat. Je hersenen brengen de stoffen door je hele lichaam en hoe je het ervaard wordt ook door de hersenen bepaald