Muggenzwermen die we in de avondzon zien dansen bestaan uit de mannetjes die waarschijnlijk de vrouwtjes willen imponeren en lokken.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat hier over dansmuggen, ook wel vedermuggen genoemd, en niet over steekmuggen. Deze kleinere soort mug valt de mens helemaal niet lastig net als die grote langpootmug die men vaak 's avonds aan een lichtbron opmerkt, zij steken runderen.
De muggen zijn mannetjws maar ze doen het niet om vrouwtjes te lokken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarom doen ze het dan wel? Ze zouden dan veel minder energie verstoken door gewoon op een takje te gaan zitten.
Het is paringsgedrag van de mannetjes die hiermee de vrouwtjes willen imponeren.

"Uit Nederland zijn 423 soorten dansmuggen (of vedermuggen)
(Chironomidae) bekend (Moller Pillot &
Beuk in druk). In tegenstelling tot steekmuggen
(Culicidae), steken dansmuggen niet.
Wie in juni rond
de schemering over de Oostvaardersdijk of de
Houtribdijk rijdt, kan enorme ‘rookpluimen’ zien,
grote groepen zwermende mannetjes van dansmuggen."