Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van lichttherapie?

Zijn er b.v, lampen met gewone fittingenop dat gebied zodat je niet een half uur dicht bij een lamp moet zitten?
Ik kan op internet er niet zoveel over vinden behalve de websites van Philips.

13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

toen ik mijn daglichtlamp kocht las ik dat er tegenwoordig ook armaturen zijn die je bijv op je bureau kunt zetten als leeslamp over aan je beeldscherm kunt klikken, soort twee vliegen in één klap lijkt het.

ECHTER: ik had ook begrepen dat je lichttherapie zo veel mogelijk in de ochtend moet toepassen. En bij mij werkt dat ook goed. De enigen die wordt aangeraden om ook in de avond "even" gebruik te maken van lichttherapie zijn de ouderen die vanaf 20 uur knikkebollen en vervolgens 's nachts slecht slapen omdat ze al op de bank hebben gedut. Als deze mensen zichzelf een shotje licht geven rond 20 uur, komen ze de avond goed door en slapen vervolgens 's nachts beter.
Ipv een gewone fitting heb ik een systeem met (speciale witte) ledlampen, ben er erg tevreden over
amigo
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
bedankt Mion.Hier staan voor mij goede tips in!!+

Andere antwoorden (2)

Nou zeg, dat is wel heel toevallig ! De PDF die ik net heb opgezocht om mijn antwoord op de vraag over blinde mensen en winterdepressies op te zoeken, gaat juist ook precies hierover.

Uiteraard van Philips, want dat is eigenlijk bij uitstek degene die zich hiermee bezighoudt.

Ze zijn voornamelijk bezig te kijken welke kleuren en intensies licht in gebouwen (vooral werkplekken, maar thuis kan natuurlijk ook) zo veel mogelijk voorkomt dat mensen een tekort aan daglicht krijgen. Vaak gaat het om een combinatie van kleuren en sterktes, die elkaar afwisselen, aanvullen en vervangen, teneinde normaal daglicht zo veel mogelijk na te bootsen.

Het idee is op die manier ziekteverzuim terug te kunnen dringen. Omdat goed daglicht niet alleen een gunstige invloed heeft op mogelijke winterdepressies, maar op het hele dag- en nachtritme, dat de basis is van een goede weerstand en dus gezondheid in het algemeen.

Toegevoegd na 38 seconden:
:lol: Ik zie nu pas dat het ook van dezelfde vraagsteller komt ;-)
Da's twee vliegen in één klap dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zoekt bij het Zorg Innovatie Platform, zie je de recentste innovaties die daar gepubliceerd zijn. Zie bron.