Hoe komt het dat onkruid of gras door asfalt heen kan groeien?

Je kan het zelf zomaar kapot maken een stukje onkruid......?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Zodra er kieren in asfalt zitten, kan er zand tussen waaien en kunnen gras- en onkruidzaadjes er tussen wortel schieten. Bij het groeien van de plantjes worden de wortels groter, en duwen ze de stukjes toch al lichtelijk beschadigd asfalt steeds verder uit elkaar.

Groeiende plantenwortels kunnen een hele grote druk uitoefenen, sommige bomen zijn in staat om complete funderingen kapot te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Water is meestal de boosdoener van dit alles.
Water blijft in een klein speetje staan, bij vorst wordt het ijs en zet uit, dat maakt van alles kapot, hele blokken rots breken op die manier af in de bergen.

Daarom stond er ook in de krant dat er zoveel wegen kapot waren door de vorst

als er eenmaal een gleufje is blijft daar vaak wat aarde in hangen en dan groeit er al snel iets. Je ziet op de snelweg zelfs in die verticale wanden allerlei groeisels uitsteken, vooral op plekken waar 2 platen tegen elkaar zitten
amigo