Welke dingen zijn goed voor je (zang)stem en welke slecht?

Liefst geen al te voor de hand liggende antwoorden.

Ik heb eens gehoord dat thee met honing erg goed is. Ik heb ook eens gehoord dat erg pittig eten niet goed is. Kennen jullie nog meer van deze uitspraken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
20K

Het beste antwoord

Ik noem nu allemaal tips van mijn zanglerares:
geen alcohol, geen sigaretten (alhoewel veel zangers roken), geen suiker, geen koffie, geen melkproducten. Neem ook geen Fisherman's friends of mentholsnoepjes voor de keel. Op korte termijn helpt het, maar het laat je stembanden 'knallen' en dat is niet goed.
Wat dan wel: saliethee met honing (bah!), kamillethee, als je keelpijn hebt Isla Moos, groene appels.
Verder let op hoe je praat: een harde e of a aan het begin kan je stembanden knallen, het is beter een soort franse h aan het begin van dit soort woorden te zetten.
Verder genoeg water drinken.
Pittig eten weet ik niets van, maar misschien geeft dat ook wel een te grote knal aan de stembanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ligt er maar aan hoe je wilt zingen. Als je meer in de Tom Waits hoek zit, kan ik je wiskey en sigaretten aanbevelen. Honing met thee schijnt dan weer goed te zijn voor koorliederen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maakt dit uit welke thee?
Ik denk dat hier geen wonder middeltjes voor zijn... Thee met honing kan geen kwaad, het zal ook wel lekker smeren, maar hetzelfde geldt voor thee zonder honing...
Dat pittig eten slecht is, heb ik nog nooit van gehoord... Dingen die het meest van invloed zijn op je stem zijn eerder vermoeidheid, stress, teveel schreeuwen (en alle ander verkeerd gebruik van je stem). Overbelasting is natuurlijk nooit goed (en het voor de hand liggende antwoord waar je niet op zat te wachten...) maar denk ook aan (mee-)roken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuigen op honingdrop!
Dat is echt HET wondelmiddel waar ik niet zonder kan in mijn musicalweekend :)
Dit geldt natuurlijk ook voor thee met honing, maar dat vind ik niet lekker.