Is cafeïnne bij het sporten echt zo slecht?

Het schijnt dat het je uitdroogt, maar aan de andere kant kan het wel zijn dat je er mentaal veel fitter van wordt, waardor je actiever wordt en je prestaties verbeterd. Zou dit het andere effect kunnen opheffen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Cafeïne heeft inderdaad een vochtafdrijvende werking. Echter als je gewoon zorgt dat je genoeg vocht binnenkrijgt, door geregeld andere dranken dan koffie te drinken, dan is er niks aan de hand.

Cafeïne heeft inderdaad ook een stimulerende werking, die prestaties kan verbeteren.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is net zo als met alles. Met mate dan valt het best wel mee maar water is het beste tijdens het sporten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cafeïne is ook de opwekkende stof in een aantal frisdranken zoals cola en in de tegenwoordig populaire energiedrankjes zoals Red Bull en Bawls, maar ook in koffie(bonen), thee en cacaobonen. Soms wordt cafeïne toegevoegd aan pijnstillers zoals paracetamol om een opwekkend effect aan de pijnstilling toe te voegen.

Cafeïne heeft ook enige invloed op de stofwisseling. Daarom is cafeïne een veel gebruikt ingrediënt in populaire vetverbranders (ook wel fatburners genoemd) zoals Stacker. Cafeïne heeft adrenerge effecten: het stimuleert het sympatische zenuwstelsel, de hartslag en de ademhaling. Vaak gaat het overmatig consumeren van koffie gepaard met een iets vlottere stoelgang dan normaal.
Ook zou het vochtafdrijvend zijn.

De toxiciteit (aangegeven met LD50) van cafeïne voor mensen wordt geschat op 150 tot 200 mg per kg lichaamsgewicht. Dit staat ongeveer gelijk aan 80 tot 100 koppen koffie, afhankelijk van de sterkte van de koffie en de inhoud van een kop. Behalve (acute) vergiftiging kan ook allergie voor cafeïne ontstaan.

Het is dus zaak om de drankjes met mate te gebruiken, dus zorg er voor dat er geen 'te' voor komt te staan en dan is er niets aan de hand. Uiteindelijk kan te veel water drinken ook kwaad.