Waarom heeft een slak ogen op steeltjes?

Dit zal evolutionair bepaald zijn en dus wel degelijk een voordeel hebben. "Om een hoekje kijken" zou natuurlijk makkelijk zijn maar voor een slak denk ik niet van toepassing.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.5K

Antwoorden (3)

Dan kan hij naar buiten kijken terwijl hij in zijn huisje zit...
En als dan de ogen het sein veilig geven, dan kruipt hij uit zijn huis en wandelt weer aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm lijkt me logisch. +1
een slak heeft een platte lage bouw en gebruikt het onderste gedeelte van zijn lichaam om zich voort te bewegen. Om een beetje zich te kunnen orienteren is het handig om een hogere positie voor zijn gezichtsvermogen (om het "ogen" te noemen vind ik wat ver gaan). De "ogen" van een slak zijn hele rudimentaire lichtvangers. Wij kunnen onze ogen makkelijk bewegen en zo diepte en richting in te schatten, we kunnen met onze hoofd draaien, snel ronddraaien. Een slak compenseert deze gebreken met lichtvangers op flexibele antennes die ook ingetrokken kunnen worden in het lichaam. De slakkenogen hebben bijvoorbeeld ook geen lenzen...om iets beter te zien is het handig om de antenne dichter bij te kunnen houden.

Ik denk niet dat een slak zijn antennes uit kan steken voor hij zelf uit het huisje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien puilen zijn ogen uit omdat er teveel zout op wordt gelegd.