het vriest buiten maar er is toch mist

de mist bevriest niet graag antwoord maar niet te moeilijk

(ben 12)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

overdag verdampt water vanuit de sneeuw, en eventuele water oppervlaktes.

's avonds wordt het kouder, en dan condenseert het ewater meer: Warme lucht kan meer water bevatten dat koude lucht. Dus als het 's nachts afkoelt buiten, kan er niet zoveel water meer in de lucht zitten: Het water condenseert en vormt mist.
Deze mist bevriest wel, maar vooral op oppervlaktes die kouder zijn; Zo ontstaan de ijsnaaldjes die je overal op zit zitten nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat is geen echte mist, al lijkt het er wel op.
het zijn heel fijne ijsnaaldjes in de lucht.
Rieneke1
13 jaar geleden
Op het grensgebied van vorst en dooi, hebben we bijna altijd te maken met depressies
.
Deze zijn gevuld met erg vochtige dooilucht, deze vochtige lucht koelt sterk af, als ze boven bevroren grond en zeker boven de sneeuw komt, vaak komt een dooifront ook nog tot stilstand boven ons land , staat er weinig wind en gaat het vocht in de lucht, over in mist of laag hangende bewolking.
Mist of vorming van rijp geven meestal aan dat de vorst over is

Het is nu wachten welke lucht het gaat winnen, komt de koude lucht terug, dan draait de wind vaak weer naar het noordoosten en neem toe, hiermede komt de drogere lucht weer terug en is de mist verdwenen.

Wint de dooilucht, dan neemt de zuidwesten of zuiden wind verder toe en komt er nog meer vochtige lucht met vaak meer mist onze kant op, echter als de wind flink gaat toenemen, zal ook de mist verdwijnen, omdat de lucht door meer wind, minder afkoelt en er daardoor geen mistvorming meer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mist is laaghangende bewolking. Daarbij is de lucht verzadigd (100%) met water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overdag bedoelt dan kan dit te maken hebben met de kracht die de zon heeft. In wintersport gebieden zie je mensen in hun t-shirt (of nog minder aan) zonnebaden terwijl het 5 graden vriest (in de schaduw dus). Die mensen hebben het echt niet koud.

De lucht op beschaduwde plekken (en daar hang je een thermometer anders geeft hij niet goed aan) kan onder nul zijn maar vlak daarnaast waar wat zon is (hoeft niet eens veel te zijn) kan het dan rond nul of erboven zijn.
amigo