Heeft een varken ook modder nodig, als-ie in een stal zit die geventileerd wordt? En is daar wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb eens gehoord, dat varkens in de modder rollen als het te heet is. Zo kunnen ze toch afkoelen, aangezien ze geen zweetklieren hebben. Maar in de gangbare veehouderij (en bij varkens met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk) kan dat niet. De stal wordt wel geventileerd als het heet is. Is dat een goed alternatief voor het modderbad, of is dat, naast stro, echt onmisbaar voor een varken? En is daar al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

Een varken kan ook zonder die modder, dit wordt immers wel bewezen door het grote aantal varkens dat in stallen leeft, en daar niet de beschikking over modder heeft.

Als er wel modder zou zijn zou ze er waarschijnlijk wel in gaan liggen, om op die manier extra verkoeling te krijgen. Ook beschermt de modder tegen verbranding van de huid door de zon, maar daar zijn ze ook geen modder voor nodig, aangezien de zon niet in de stal schijnt.

Varkenshouders proberen in de zomer de zon ook wel een beetje tegen te houden, zodat de zon in ieder geval niet direct op de varkens zal schijnen. Dit doen ze door de ramen met kalk in te smeren, licht wordt dan nog wel doorgelaten, maar directe zonnestraling wordt tegengehouden.

Dit doen ze om teveel opwarming van de stal tegen te gaan.

Een aantal wordt ook door middel van water verneveling gekoeld om de temperatuur lekker te houden, dit doen ze door middel van water onder hoge druk door een nozzle te blazen, het water wordt hierdoor een nevel die voor verkoeling zorgt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wat ik eigenlijk bedoel is: in bijna alle varkenshouderijen worden de varkensstaartjes gecoupeerd, omdat de dieren anders elkaar zouden bijten. Dat is natuurlijk omdat ze zich vervelen, of omdat de temperatuur niet optimaal is o.i.d. Het is in ieder geval zo dat een varken absoluut behoefte heeft aan stro. Maar is modder ook echt nodig, of is dat geen absolute vereiste om het staartbijten e.d. tegen te gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in de biologische houderij hebben varkens wel beschikking over modder, toch komt ook daar af en toe staartbijten voor.
De combinatie van ergens een fout in de voeding, ventilatie, bezettingsgraad, temperatuurverschillen tussen dag en nacht, tocht ow wat dan ook zorgt voor een stukje onbehagen waardoor staartbijten optreedt. Het niet of niet goed kunnen verteren van voedsel op een bepaald moment kan ook mede van oorzaak zijn
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik vraag het me af.
Gaat een varken in de modder liggen om niet te verbranden/niet oververhit te raken/minder last van parasieten te hebben?
Of gaat een varken in de modder liggen omdat dat natuurlijk gedrag is voor het dier?
Heeft een varken zonder parasieten en op de juiste temperatuur toch een natuurlijke behoefte om door de modder te rollen?
Ik zou er niet van staan te kijken als dat het geval was. Ik zou ook niet zomaar willen beweren dat ze wel zonder kunnen, gezien dat ze in de bio-industrie niks hebben.
Dan zou je ook kunnen beweren dat kippen geen zandbad of zitstok nodig hebben, want die hebben ze in een legbatterij ook niet. Zo negeer je welzijnsproblemen die er wel degelijk zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Rieneke plus!!!
Rieneke1
8 jaar geleden
Wageningen heeft er naar gekeken: http://www.wakkerdier.nl/uploads/media_items/modderbad-rapport.original.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De financier van dat onderzoek was wakker dier, dan weet je bij voorbaat de uitkomst...............
Dat is een actiegroep die af wil van de huidige manier van varkens houden.
De consument wil dit blijkbaar niet want die koopt het liefst gangbaar geproduceerd vlees
Ivana
8 jaar geleden
Jawel Theo, maar Wageningen heeft een naam te verliezen en bovendien heeft wakker dier niet de natuurlijke behoefte van wilde dieren in de hand. Als door Tapirs, olifanten e.a. ook wordt gezoelt in hun natuurlijke habitat, zal daar dus een natuurlijke behoefte aan ten grondslag liggen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Theo, dus jij gaat er bij voorbaat van uit dat Wakker dier onwaarheid spreekt, vanwege hun uitgangspunt? Ook vs is vooringenomen wat betreft wakker dier, maar ik mag hopen dat Wageningen geen grote problemen oplevert?
Gevraagd werd naar wetenschappelijk onderbouwd onderzoek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, k heb de club wakker dier niet erg. Als je het door jou aangehaalde artikel leest zie je dat er gesproken wordt over wilde en verwilderde dieren en dat kennis over gehouden dieren in grote mate ontbreekt.
zie de hieronder geciteerde laatste alinea Belangrijke kennishiaten zijn het ontbreken van een meer systematische vergelijking van de
welzijnsimpact van zoelen met andere welzijnsissues, en beperkte beschikbaarheid van kwantitatieve
informatie, vooral over de vraag of zoelen inderdaad belangrijk is voor positief welzijn van varkens. Dit
rapport bespreekt ook de ‘ethische speelruimte’ van het al dan niet implementeren van modderbaden
in de praktijk. Die speelruimte moet verder verkend worden, omdat de betrokken stakeholders naast
gaten in kennis ook andere belangrijke obstakels ervaren. Denk daarbij aan economische afwegingen,
technologische belemmeringen (bijv. ten aanzien van gezondheid en hygiëne) en psychologische
factoren. Zoelen zou wel eens een belangrijk element kunnen zijn in het ‘goede leven’ van varkens.
Als dat zo is, dan mag het niet volledig ontbreken in transitieprocessen naar een integraal duurzame
varkenshouderij. Maar bij dit soort onderwerpen gaat het vaak over meningen, en daar krijgen wij denk ik geen overeenstemming Rieneke
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Theo, jouw eerste zin wekt ook niet de indruk dat je objectief in de kwestie bent, Het feit dat zo veel varkens in modderloze stallen worden gehouden bewijst absoluut niet dat ze dus buiten modderbaden kunnen en gaat volledig voorbij aan de dierenwelzijnsproblemen die hiermee samenhangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"De" consument wil zeker ook wel aan het diervriendelijker vlees. Helaas is het aanbod daarvan nog mondjesmaat - al wordt het steeds beter - en helaas kiezen de meeste mensen in de supermarkt inderdaad nog steeds primair met hun portemonnee. Goedkoop eten, om veel geld aan luxeproducten te kunnen besteden heeft nu eenmaal bij veel mensen prioriteit. En de supermarkten (en andere winkels) moedigen dat graaigedrag aan door niet alleen vlees maar allerlei producten ver onder de eerlijke marktprijs aan te bieden, maar ergens wordt daarvoor een hoge prijs betaald. En zo sponsoren we de wegwerpindustrie. Ik ben er dan ook een groot voorstander van dat dat extreem goedkope vlees - soms minder dan 5 euro de kilo (!!) - gewoon volledig uit de schappen verdwijnt en vervangen wordt door een eerlijker, diervriendelijker product met bijpassend prijskaartje. Vlees mag best weer een luxeproduct worden ; we hebben het niet elke dag nodig. Ik ben zeer zeker niet tegen het produceren van vlees / fokken van dieren voor consumptie. Maar op de bio-industrie is best een hoop af te dingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt MaartenVerrips Ik ben in deze niet geheel objectief. Dat is ook wel het jammere in dit soort kwesties, er zijn veel meer meningen dan feiten. En beide partijen zoeken argumenten en feiten voor hun meningen. Feit is wel dat aar een klein deel van de mensen werkelijk bereid is meer te betalen voor hun vlees. Het aanbod is er immers wel, maar men kiest het goedkoopste. Ik weet zeker dat veel varkenshouders graag hun varkens buiten zouden laten lopen als ze hiermee een gezinsinkomen zouden kunnen genereren.
En daar zit het probleem, de biologische en scharrelhouderij is een nichemarkt, omdat maar weinig mensen de meerprijs willen betalen
Een varken in de natuur rolt zich niet alleen in de modder om af te koelen. Ook parasieten worden zo verwijderd en afgeweerd.
Een varken ervaart modder ook als een soort jas. In de winter heeft het (d.w.z. wanneer het varken haar heeft) ook een isolerende functie. De modder zit aan de uiteinden van de haren. De lucht daartussen blijft constant en wordt onderhouden door de lichaamstemperatuur.
Modder heeft nog een extra functie: het werkt stress reducerend. Huisvarkens wordt weleens een t-shirt o.i.d. aangetrokken om het varken wat warmte, maar ook een bepaalde "lichaamsdruk" te laten ervaren. Voor honden zijn zgn. "thunder shirts" in de handel. Een dergelijk kledingstuk kan stress verminderend werken. Ook de warmte die het geeft is van goede invloed op de psyche.
Vaak zie je dat biggen tegen elkaar, maar ook tegen een schot aan gaan liggen. Dit contact liggen zie je overigens bij meer dieren, maar bij bijv. koeien niet zo vaak. Een koe heeft een andere manier van communiceren met zijn omgeving dan een varken.
Ons huisvarken is verwend: het wordt verzorgd door een varkenshouder en hij/zij heeft hulp van allerlei technische hulpmiddelen.
Daardoor is modder e.d. niet zo nodig.
Maar het is niet de natuurlijke gang van zaken. Wanneer een huisvarken ontsnapt en in een bos gaat zwerven verwilderd het in rap tempo. Een huisvarken heeft niet zoveel haar als een everzwijn (wild varken) maar in de natuur ontwikkeld hij makkelijk haar. Dat haar zorgt ervoor dat de lichaamswarmte kan worden vastgehouden en dat de huid beschermd wordt tegen schurende takken e.d.
Een gefokt huisvarken heeft minder haar en daardoor is het gevoeliger voor kou. Het zal het minder snel te warm hebben.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_9464000/9464994.stm