Zijn linkshandigen creatiever dan rechtshandigen ?

Het valt mij op dat er zo veel artiesten en kunstenaars zijn die linkshandig zijn ; op het oog veel meer dan de doorsnee van de bevolking, waarvan ongeveer 10 % linkshandig is.
Zijn linkshandigen echt creatiever 'by nature' ? Of maakt het feit dat ze in een wereld moeten functioneren die niet voor hen ontworpen is, hen noodgewongen meer vindingrijk ? En doet het verplichte buiten-kaders-denken iets met de hersenen waardoor linkshandigen op dat punt een voorsprong krijgen ?
Een kip-ei vraag dus ; maakt een 'hersenafwijking' de persoon linkshandig, of veroorzaakt de linkshandigheid in een rechtshandige wereld uiteindelijk een andere hersenontwikkeling ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Linkshandigen hebben naar mijn mening een iets andere indeling van de functies links en rechts... Ik zelf ben ook linkshandig... Elke lichamelijke vaardigheid heeft zijn centrum ergens in de hersenen, hetzij links, hetzij rechts... De linkerhelft is gedachtengedomineerd en de rechterhelft is gevoelsgedomineerd... De brug daartussen is nauwer bij mannen en wijder bij vrouwen... Als een hersendesign zo in elkaar steekt dat schrijven links moet gebeuren dan is de plek in de rechterhelft en derhalve is dan schrijven meer gevoelsgedreven dan bij een rechtsschrijvende persoon... Het centrum dat het schrijven mogelijk maakt is niet alleen een schrijfcentrum, maar een cluster van mogelijkheden die er mee samen vallen die anders dan bij een rechtshandige allemaal aan de rechterhersenhelft gerelateerd zijn... Dus in de communicatie is een linkshandige vaak met veel meer zaken gevoelsgedreven.... En dat nu zie je vaker bij kunstenaars tot uiting komen...
Ze worden daardoor vindingrijker inderdaad, want ik kan me herinneren toen ik in de tweedeklas van de lagere school heel goed moest denken om mijn hand niet blauw van de inkt moest laten worden omdat ik over de natte vloeistof moest bewegen...
De indeling, dus de voorkeur van de hersenen tot fijne motoriek zit er al in... Ik moest in de eerste klas rechts schrijven en was in dat jaar niet ontspannen, alleen al door het feit dat ik tegen mijn natuur in de rechterhand moest gebruiken om te schrijven, het was iets wat me diep ongelukkig maakte... En in de tweede klas mocht ik god zij dank wel links schrijven, dus voor mij was het een must...
En ja voor de laatste vraag, heel duidelijk ja...

Zo is het antwoord van een verstokte linkshandige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoi Marleen,

Ik geloof niet dat linkshandigen creatiever zijn,
wel denk ik dat ze bepaalde andere delen van de hersenen (moeten) gebruiken om goed te kunnen functioneren. Ze moeten zich vaak aanpassen, leren met een rechtshandige schaar te knippen, een eigen manier
van pen en papier vasthouden aan leren, alles is gericht op de rechtshandigen!
Ik werkin het onderwijs, daar kom ik linkshandigen tegen, het is best lastig om dingen in spiegelbeeld uit te leggen, vind ik. Ik moet er echt bij nadenken, ik geef ook praktijklessen.

Ik zou niet weten 'wat'i emand linkshandig maakt, eigenlijk
vaak merk ik wel, dat veel linkshandigen wat eigenwijzer zijn. Misschien moet dat wel, om zich staande te houden in de rechtshandigen cultuur !
Maar ik denk niet dat dat voor iedereen geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben ook linkshandig het is zoals bovengesteld wel waar dat vooral als je jonger bent er veel dingen gericht zijn op rechtshandige kinderen, voor zover ik weet geen hersen afwijking dat de wereld nou niet is ontworpen voor linkshandigen is een beetje overdreven. wat je inventief noemt want ik kan nu prima ook met rechts schrijven maar het automatisme gaat toch uit naar mijn linkerhand.
ik drum , maar er zijn volgens mij meer rechthandige drummers dan linkshandige.
kwa kunst tja vroeger wel wat gedaan met fictieve verhalen en een prijs mee gewonnen op de kunstbende.
maar hedendaags niks meer eigelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een prijs win je vaak niet voor niets, blijkbaar heb je talent! probeer het weer eens op te pikken en stuur een verhaal naar mij via pb
ik lees graag!
ik heb een heel suggestief antwoord denk ik...

Je motoriek wordt door je linker en rechter hemisfeer aangestuurd, je rechterkant door je linker hemisfeer en vice versa... Je gevoelsbeleving speelt zich af in de rechter hemisfeer en de meer rationele zaken spelen zich in de linker. Dat je rechts en linkshandig schrijvende mensen hebt heeft te maken met aanleg denk ik, want eens kiest een kind voor links of rechts, vaak onbewust en soms bewust (bewust als in: de leraar merkt dat dat beter gaat).

Dat linkshandige mensen ontwikkelder zijn op het gebied van creativiteit, sesitiviteit en romantiek vind ik eigenlijk helemaal niet zo verbazend... Is gewoon aanleg... Geen afwijking maar een beter ontwikkelde rechter hemisfeer tov de linker, of een dominantere... Natuurlijke selectie :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook linkshandig en ik ben eerder technisch dan creatief, dus het gaat zeker niet bij iedereen op.