Waarom blijft eelt groeien?

Ook al is de oorzaak van de eeltplek weg (wrijving, druk) toch blijft eelt op zo'n plek vaak nog heel lang aangroeien. Hoe komt dat en is het te stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Antwoorden (3)

Eelt is het resultaat van de huidgesteldheid op die plek...
Als je dan gaat plukken maak je nieuwe wondjes die de huidaangroei wederom stimuleren... Gehwohl is een tube met spul die het netjes soepel houdt en pijn mindert en de groei niet verder stimuleert...
Drooghouden de voeten en nooit plukken...

Huid repareert de zwakke plekken en daar waar het het meest slijt groeit het het hardst...

Dit kan ook ontstaan doordat de druk op die plek te hoog wordt, door overgewicht en slechte schoenen...

Deal with it, while the problem is small...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de vorming van eelt probeert ons lichaam onnodige slijtage van de huid tegen te gaan.
Het beschermt ons tegen blaren en/ of wonden.
Ons lichaam reargeert wat later op een verandering, waardoor het eelt nog even doorgroeit.
Na 3 weken vakantie ben ik meestal het eelt op mijn handen kwijt, dus heb ik daarna even kans op blaren.
Maar spoedig is na de vakantie het eelt weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is "normale' eeltgroei. hoef je niets aan te doen, is inderdaad bescherming. Je kunt ook last hebben van teveel eeltgroei. Als je daar niets aan doet, barst het en krijg je kloven en dit gaat niet vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K.ruth, had ik niet zo begrepen uit de vraag, ik weet wat je bedoelt. dank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooohhhh...práát me niet over die kloven !!! Of je met een mes in je voet loopt.
Ik heb helaas het antwoord niet op deze vraag en hoop van harte dat het komt, want oh, wat heb ik hier een last van. Vocht is het niet, mijn voeten zijn kurkdroog en dat is eerder een oorzaak denk ik. Verder loop ik altijd op blote voeten maar toen ik nog kousen droeg, vroeger, was het eeltprobleem eigenlijk niet minder. Regelmatig weghalen is het enige dat je kan doen - zolang je goed bij je voeten kan ,en ook dat wordt een steeds groter probleem.

Stoppen met lopen is trouwens WEL een goede oplossing ; bij mijn beide zwangerschappen moest ik meerdere weken plat, en beide keren was ik na de bevalling volledig eeltvrij. Maarja, niet lopen is natuurlijk niet echt een optie, vooral niet als je de auto zo min mogelijk wilt gebruiken.

Ik heb echter ook wel de indruk dat het een beetje een kwestie van aanleg is ; de één heeft meer en sneller eelt dan de ander (en ik span de kroon). Ook mijn handen zijn niet eeltvrij ; links heb ik een schrijfknobbel en rechts een haakknobbel. Die nemen beduidend af als ik een periode weinig schrijf of haak, maar een paar dagen wat meer doen en hoppa !! Dikke lagen 'bescherming'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt dus op een onnodig heftige reactie van je lichaam om eelt aan te maken.