Tot waar loopt je ruggenwervel?

Je ruggenwervel begint bij je schedel, maar waar eindigt hij eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (5)

tot je stuitje...
dus helemaal onder in je rug net boven je bilspleet

Toegevoegd na 5 minuten:
op deze foto is mooi te zien hoe de ruggenwervel loopt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De menselijke wervelkolom (ook wel ruggengraat genoemd) bestaat uit 33 of 34 wervels, met tussen elke twee wervels een tussenwervelschijf (behalve tussen Atlas en Axis). Bij 99,9% van de mensen klopt dit. In uitzonderlijke gevallen komt ook wel eens een zesde lendenwervel voor.

Van boven naar onderen:

* 7 nekwervels (cervicale lordose)
* 12 borstwervels (thoracale kyfose)
* 5 lendenwervels (lumbale lordose)
* het heiligbeen, een vergroeiing van 5 wervels (sacrale kyfose)
* het stuit- of staartbeentje, een vergroeiing van 4 of 5 wervels (coccygeale wervelkolom)
Dus je ruggengraat loopt tot je staartbeentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal van de nek naar het heilig beentje.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ruggenwervel eindigt bij je stuitje. Vroeger zat daar een staart aan vast (heel vroeger: aapje), maar nu niet meer. Het stuitje is het overblijfsel daarvan. Vroeger liep je ruggenwervel dus nog verder door. Dit is nu het einde.