waarom valt er alleen in het voorseizoen/naseizoen vaak hagel en in de winter zelden.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

De meeste depressies hebben een warmtefront en een koufront, het warmtefront geeft meestal een gebied met regen, ( sneeuw) terwijl het koufront een gebied of een strook van buien geeft.( buienlijn).
Bij een warmtefront, stroomt er vooral hoog in de lucht warmere lucht binnen, dan de aanwezige lucht.
De achterzijde van een depressie is meestal het koufront, met aanzienlijk lagere temperaturen dan de lucht er voor, van het al gepasseerde warmtefront.
Vooral in het najaar en in het voorjaar is de strijd van de warme lucht uit het zuiden van Europa en de koude lucht uit de poolstreken, veel sterker dan in de winter zelf.
Hierdoor ontstaan vaak depressies die zich heftiger gedragen, door een groter temperatuursverschil tussen de koude en de warme lucht.
Er is dan vaak aanzienlijk meer turbulentie hoog in de lucht, waardoor er aanzienlijk meer stijgende en dalende lucht is, dit zijn juist de voorwaarden voor het ontstaan van hagel.
De grootste hagelkorrels vallen trouwens in de zomer bij zware onweersbuien, die vaak zeer hoog kunnen stijgen, soms wel tot 15 km hoogte.
In Belgié vielen een paar jaar geleden hagelstenen van 10 cm.!!
Winterhagel is vaak niet meer dan korreltjes ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor het ontstaan van hagel is snel stijgende lucht noodzakelijk met grote temperatuurverschillen. In de winter zijn er geen grote temperatuurverschillen tussen nabijgelegen luchtlagen; de verschillen zijn te klein om hagel te doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig genoeg mag het voor hagel niet té koud zijn. Neem maar eens een hand sneeuw (zonder handschoen met warme handen) en knijp die stevig dicht. De sneeuw zal smelten en dan weer bevriezen. Hagel heeft andere kristallen dan sneeuw. Door de kou kan gaan die kristallen wijder uiteen staan en ontstaat er sneeuw in plaats van hagel.