Hoe weet je dat als iemand de kleur groen ziet het hetzelfde is als jouw groen? of ziet die persoon misschien rood bijvoorbeeld

Toegevoegd na 17 minuten:
Hier gaat het erom bij mensen die NIET kleurenblind zijn, dus mensen die alle "kleuren" nog gewoon kunnen zien

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Een bekend filosofisch probleem. Je weet nooit wat de ander echt ziet. Je gaat iets groen noemen als alle anderen om je heen er naar refereren als "groen". Objectief kan je wel vaststellen welke golflengte licht er van een object in je oog valt en welke kleur dat zou moeten zijn. De ervaring is echter in theorie uniek en niet meetbaar.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik denk dat "zwarte doos" de juiste term is voor dit probleem. Je houdt mensen iets groens voor en ze roepen groen. We nemen dus aan dat in de hersenen bij al die mensen dezelfde processen en waarnemingen plaatsvinden. Zie link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dan is bij die persoon die rood voor groen aanziet in zijn jeugd de verkeerde kleuren in geleerd...
of die persoon is kleurenblind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet weten.

Maar, hoe interessant het ook is als vraag, in de praktijk maakt het niet uit. Je weet niet hoe dezelfde kleur bij een ander binnenkomt, maar wél dat je het allebei hebt over dezelfde lichtfrequentie. Je wijst allebei naar hetzelfde gras als je 'groen' zegt.

In de bronnen links naar twee gedachte-experimenten die interessant zijn als je je vooral met de filosofische kant van deze vraag wilt bezighouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtige vraag en al leg je de hele wereld dezelfde kleur groen voor, voor iedereen is het verschillend omdat geen mens hetzelfde is. In een ding is elk mens wel hetzelfde en dat is dat ze allemaal van elkaar verschillen. Even een nadenkertje. Nogmaals. Een wijze vraag.