Wel honderd maden op overgebleven stukje spek in afgesloten boterhamzakje hoe kan dat?

Er moet daar toch een vlieg bij zijn om dit te veroorzaken? En hoeveel maden kan een eitje geven? En hoeveel eitjes per vlieg?

Toegevoegd na 3 uur:
Duidelijke antwoorden maar dan hebben dus meer dan 20 vliegen eitjes gelegd als er 100 of meer maden op krioelen? Is het vliegeneitje ook zichtbaar met het blote oog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4K
Kimath
13 jaar geleden
he bah, snel weggooien!
flyingcrow
13 jaar geleden
ja gatver!

Antwoorden (4)

kan zijn dat er voor dat het stukje spek in het boterhamzakje geplaatst werd, al een vlieg bij heeft gezeten en toen al eitjes heeft gelegd.
het lijkt mij dat er 1 made per eitje is en hoeveel eitjes per vlieg?
ligt mij aan het stuk waar de vlieg eitjes in legt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is ooit een beroemd experiment over gedaan. Men ging er toen vanuit dat leven spontaan ontstond.

Helaas, er moeten wel degelijk vliegen eitjes in hebben gelegd, ze kunnen er niet vanzelf in komen. Ik mag hopen dat ze dit door het zakje hebben gedaan en het spek niet al besmet was met vliegeneitjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Besmetting met bacteriën en schimmels kan heel eenvoudig als je het vlees snijdt op de snijmachine, verpakt of zelf op de boterham doet. Overal in de lucht zijn schimmelsporen en bacteriën aanwezig en nog veel meer op handen en snijapparaten.

Maar vliegeneitjes? Tenzij er gaatjes in het zakje zitten denk ik dat het vlees al besmet was. Als je thuis heel hygienisch bent zou ik gaan nadenken over een andere slager.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onsmakelijk gezicht moet dat zijn!

Op enig moment moet er een gelegenheid geweest zijn voor een vliegje om supersnel daar bij die vleeswaren te komen. Misschien bij het klaarmaken op het aanrecht? Of vlees over de datum? Of niet goed gekoeld vlees? Of niet goed gerookt vlees?

Met het bereiden van eten kun je niet hygiënisch genoeg zijn. Altijd handen wassen voordat je er aan komt. En altijd op een schone plank. En kort voor gebruik uit de koelkast zodat het niet te warm wordt.

Onder invloed van warmte komen eitjes snel uit. Dat ging dus prima, daar in het afgesloten boterhamzakje.

Hoeveel eitjes per vlieg per dag weet ik niet. Maar elk eitje is er een te veel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de productie van het spek bevind het geslachte varken waarvan het spek wordt afgehaald zich op verschillende plaatsen. Tijdens het verblijf op die plaatsen en tijdens het transport van het varken hebben vliegen de mogelijkheid om erop te gaan zitten. Vliegen hebben de mogelijkheid om eitjes te leggen als ze ergens op zitten. Dus ook als ze op het varken zitten kunnen ze eitjes leggen.

Kortom er zijn vliegen op de spek geweest die tijdens het productieproces, voordat de spek verpakt was, er eitjes op hebben gelegd. Daardoor zijn er maden in het zakje gegroeid. Uit een eitje komt een made. Een vlieg kan meerdere eitjes leggen.