Wat is pijn?

Je snijdt je in je vinger, je stoot je teen, etc... dat doet pijn. Maar wat is pijn eigenlijk? Wat gebeurt er als je je snijd, waardoor je dit ervaart als pijn? Is het een signaal van de hersenen? Is pijn dan eigenlijk een psychologische gebeurtenis en niet een lichamelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Over je hele lichaam verspreid heb je miljarden zenuwcellen die allemaal verschillende prikkels ( kracht, licht, temperatuur, geur, geluid enzovoorts) opvangen. Deze prikkels zetten ze om in signalen die vervolgens naar je ruggenmerg of brein worden gestuurd. Daar wordt vervolgens bepaald wat er met deze informatie gedaan wordt. Als een prikkel gevaarlijk kan zijn voor je lichaam, bijvoorbeeld een te hoge temperatuur, een te hard geluid, geeft je lichaam je een signaal dat je daar gevaar loopt. Dit signaal voel je veel sterker dan je normaal doet en omdat je er niet aan gewend bent voelt dit niet fijn. Dat gevoel is wat wij pijn noemen. Pijn heb je nodig om al vanaf jonge leeftijd te leren dat je gevaarlijke dingen, dus de dingen die pijn doen, beter kunt laten. Wees dus maar blij met pijn! het is een beschermingsmechanisme voor je lichaam!
Pijn heeft trouwens ook te maken met gewenning; als je je hand brand aan een heet voorwerp doet dat pijn, maar als je met je hand op een voorwerp houdt en dat langzaamverwarmd tot dezelfde temperatuur voel je dit niet of minder pijnlijk. Hieruit blijkt nog eens dat pijn een reactie is op een plotselinge, grote verhoging of verlaging van prikkelinstroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je hebt overal in je lichaam zenuwen zitten, met aan de uiteinden receptoren.
je hebt receptoren die pijn registreren, en ook receptoren die zachtere signalen registreren.
die receptoren sturen de verkregen info naar je hersenen.
daar wordt de info verwerkt en teruggestuurd, en ervaar je aanraking, jeuk, of pijn.
Rieneke1