Is het schoonheidsideaal voor mensen het gemiddelde van alle uiterlijke kenmerken van de mensheid?

Kan het misschien ook zijn dat onze natuur ernaar streeft zo gemiddeld mogelijk te zijn qua proporties en eigenschappen? En qua gedrag misschien eveneens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Iets wordt als mooi ervaren als de getallen overeenkomen met de 'gulden snede'.
Dit is een soort ideale verhouding tussen getallen.
Zie de links...

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, misschien een beetje kort antwoord.
Ik zal een quote van de ene site toevoegen.

Er is een getal dat al ongeveer 2000 jaar geassocieerd wordt met schoonheid: het is de zogenaamde gulden snede. Dit getal is ongeveer 0,618. Als iets een ratio heeft van 1 staat tot 1,618 wordt dat als mooi beschouwd. Deze gulden snede is ook in kunst en in de natuur terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mwah, het schoonheidsideaal wisselt nogal natuurlijk. Het is maar net wat 'in' is binnen een bepaalde cultuur. Zo kunnen dikke lippen ineens in zijn, en lengte kan een schoonheidsideaal worden terwijl men dat vroeger lelijk vond. Momenteel ben ik van mening dat het schoonheidsideaal voor veel mensen karikaturaal is geworden. Mannen met onnatuurlijke opgeblazen spieren en vrouwen met rare opgeblazen borsten en lippen. We leven in een periode waarin 'nep' belangrijk is. Nep lippen, nep kleur van ogen, nep bruin, nep borsten, nep haar...
Ook dat zal wel weer overwaaien.
Gemiddeld is het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. Soms hebben dieren, maar ook mensen een bepaald geprononceerd uiterlijk om het andere geslacht te verleiden. Zo heeft bijvoorbeeld een mannelijke pauw een zeer overdreven staart. Degene met de grootste (onhandige) staart krijgt het beste vrouwtje.
Zo zie ik dat bijvoorbeeld ook bij vrouwenborsten. Die moeten steeds groter en groter. En als je het niet van moeder natuur hebt gekregen, kunnen we ze tegenwoordig zelf groter maken. Dit met als enige doel om het andere geslacht aan te trekken. Terwijl grote borsten alleen maar heel onhandig zijn voor vrouwen. Het is zwaar, je kunt er rugpijn van krijgen, en het zit vaak in de weg. Niet echt gemiddeld dus, maar het trekt wel mannen aan, en de kans op voortplantig wordt groter.
Qua eigenschappen en gedrag? Geen idee. Is het niet zo dat extreem gedrag ook juist heel aantrekkelijk is, en daardoor meer kans heeft zich voort te planten: veel macht bijvoorbeeld......