Zijn de Neanderthalers echt uitgestorven of zijn deze gewoon opgegaan in de moderne mens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Volgens sommige wetenschappers bevat ons DNA ook sporen van Neanderthalers.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de hele populatie van Neanderthalers is opgegaan in de moderne mens, maar vermenging heeft kennelijk plaats gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uitgestorven

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler
Algemeen wordt aangenomen dat zij niet de directe voorouders van de moderne mens zijn. De Neanderthalers leefden enige tijd gelijktijdig met de Cro-magnonmens, die geldt als eerste moderne mens en dienovereenkomstig wordt aangeduid als Homo sapiens sapiens. De Neanderthaler deelt 99,8 % van zijn genoom met de moderne mens. Er zijn geen aanwijzingen dat Neanderthalers en moderne mensen direct met elkaar in concurrentie waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wijst er op dat ze zijn uitgestorven.Ze hebben in ieder geval 'niets' te maken met de 'moderne' mensensoort.
Er is wel mogelijk dat ze geleefd hebben in hetzelfde biotoop als soorten die uitgegroeid zijn tot de 'moderne ' mens.
De reden dat ze verdwenen zijn is onbekend , maar soms wordt de mogelijkheid open gelaten , dat ze zouden 'uitgeroeid' zijn.
Uit fossiele resten is ook gebleken dat ' kannibalisme' niet vreemd was.
De allerlaatste 'Neanderthalers' moeten verdreven zijn tot het uiterste zuiden van Spanje . Vooral op Gibraltar zijn veel latere resten gevonden. Maar deze vondsten kunnen ook zo veelvuldig zijn omdat 'Gibraltar' tot de laatste meter is onderzocht door archeologen en geologen.
De laatsten zouden zo'n 170.000 jaar gelede geleefd hebben.