Wat is dit voor een dier?

Ik ben op vakantie in Thailand. Op het eiland waar we nu verblijven zitten veel gekko's, maar ook onderstaand beestje. Het is geen gekko, maar wat is het wel?

Ze hebben me verteld dat het wel familie van de gekko is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een gekke gekko..+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prettige vakantie dan {geluksvogel}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij is best schattig he...
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou, als ik dit dier zou tegenkomen, zou ik direct denken: kijk nou, een gevlekte gekko! (Of zou hij de mazelen hebben?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, een gekko met mazelen en/of waterpokken hadden wij ook al bedacht. Goeie Avatar, als ik weer thuis ben (met een laptop waar wel grafische programma's op draaien), dan sluit ik me bij de actie aan.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt ook naar mijn profiel gaan. Als je daar op mijn avatar klikt, krijg je een nieuw venster met daarin de grote versie. Die grote versie sla je op in een bestand, waarna je bij je eigen instellingen dat bestand als avatar kiest. En voila: zonder grafisch programma heb je toch een protestavatar. (GV maakt zelf de kleine versie voor je aan.)

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dan zou het een hagedis moeten zijn
maar ik weet het niet zeker

Toegevoegd na 1 minuut:
De familie van de gekko's omvat 91 geslachten met ca. 1050 soorten
Bouw Ze hebben een plat lichaam. Totale lengte is maximaal 40 cm. De staart breekt makkelijk af en groeit daarna weer min of meer aan.
De ogen zijn bedekt met een doorzichtige schub. Bij nachtdieren is de pupil spleetvormig.
Omdat ze geen oogleden meer hebben likken ze af en toe hun ogen schoon.
De voeten zijn groot en hebben hechtkussentjes. Hierop zitten lamellen met heel veel kleine haakcellen. Hiermee kunnen ze zelfs tegen glas oplopen.
De huid voelt zacht aan omdat de schubben tegen elkaar en niet over elkaar liggen. De meeste kunnen ook van kleur veranderen.

Als ze vervellen eten ze de huid meestal op.

Gekko's zijn de enige hagedissen die lawaai maken. Ze tsjirpen, piepen en blaffen.
Verspreiding Gekko's komen voor in alle tropische en subtropische gebieden. Van woestijnen, steppen, savannes, rotsgebieden en tropische regenwouden tot in het hooggebergte.
Voeding Gekko's voeden zich in de regel met insecten. De grotere soorten eten ook hagedissen, muizen en vogels. Van de daggekko's zijn er echter enkele soorten die ook plantaardige kost eten zoals vruchten.
Voortplanting De gekko's kleven hun 2 eieren graag vast in spleten en gaten in muren en rotswanden. Vaak leggen de dieren hun eieren bij elkaar zodat je wel legsels van 50 eieren vind. De ontwikkelingstijd kan varieren van 2 tot 6 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ nou nou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja kopieren plakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't was niet helemaal het antwoord (naam van het beesie) dat ik in gedachten had. Maar het heeft me wel een boel geleerd over die schattige gekko's (dat ze lawaai maken weet ik al, er zit er één op onze kamer).
+
In Azie wordt dit een tjik tjak genoemd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wordt ook wel de Aziatische huisgekko (Hemidactylus frenatus) genoemd. Het is een hagedis uit de familie gekko's (Gekkonidae).
13 jaar geleden
Het is voor zover ik in kan schatten wel een gekko, maar gewoon een die niet wit is. Gekkos heb je in verschillende vormen en maten.

Toegevoegd na 16 minuten:
De tokeh (Gekko gecko) is een hagedis uit de familie gekko's (Gekkonidae). De wetenschappelijke naam wordt abusievelijk wel eens omgedraaid tot Gecko gekko.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus
Duidelijk een gekko. welk model dat weet ik niet zeker. ik vermoed een Naultinus manukanus.
of wel een Groene boomgekko.

Toegevoegd na 1 minuut:
zo te zien heeft de gekko die jij op de foto heb zijn staart verloren deze groeien weer terug maar soms misvormd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een Tokay Gekko: http://en.wikipedia.org/wiki/Tokay_gecko ..... Niet te verwarren met de Thaise 'Tjiktjak', want dat is een huisgekko en komt veelvuldig voor in huizen (zelfs in hoogbouw!), zie foto:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aziatische_huisgekko