Wat moet ik me precies voorstellen bij het endoplasmatisch reticulum?

Ik heb hier maandag een vraag over, maar ik snap het niet helemaal. Dus wat moet ik me erbij voorstellen? ik snap de functie wel enzo.. maar niet hoe het eruit ziet.. Is het zeg maar een opgeblazen ballon.. en dat de binnenkant de afgeplatte holten zijn. Of is het meer als een rietje of lijkt het daar totaal niet op? Help me plzz...

Pss: ik vraag dit op deze weg omdat er geen klasgenoten online zijn nu.. en ik er panisch van wordt dat ik het niet snap :@

Toegevoegd na 5 minuten:
Okee.. dus het is inderdaad gewoon een buizensysteem?

Toegevoegd na 5 minuten:
Okee.. dus het is inderdaad gewoon een buizensysteem?

Toegevoegd na 5 minuten:
Okee.. dus het is inderdaad gewoon een buizensysteem?

Toegevoegd na 7 minuten:
ja maar dat is juist hetgeen wat ik niet snap.. die holten/kanalen.. is het echt een aanelkaar geplakt systeem van rietjes?? Of zie ik dat weer verkeerd?? Kan iemand het mij helpen visualiseren met een voorbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben hier online:-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, Petra toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Endoplasmatisch reticulum zijn ook twee hele fijne woorden om te zeggen als je ergens het antwoord niet op weet. Of als iemand je vraagt te zeggen wat je denkt dat een klodder verf voor moet stellen. Hoera voor het endoplasmatisch reticulum!

Antwoorden (5)

Het endoplasmatisch reticulum is een netwerk van platte holten en buizen waar nieuwe eiwitten worden aangemaakt. Vervolgens worden de eiwitten via het netwerk verder getransporteerd en behandeld zodat zij hun werk kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een netwerk van buisjes en ruimtes omgeven door een membraan

Toegevoegd na 7 minuten:
kijk maar naar het plaatje hierboven, zo precies hoef je het niet te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het endoplasmatisch reticulum is een netwerk (reticulum) van membranen dat gelegen is in het cytoplasma van een cel. Het bestaat uit twee dicht tegen elkaar liggende membranen waartussen holten en kanalen worden gevormd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het probleem niet is dat je niet weet wat het is, maar dat je, net zo als ik er niets bij kunt voorstellen.
Er zijn zoveel dingen waarbij je je niets kunt voorstellen en het is een aparte kunst om je fantasie te beperken tot de definitie. Kortom, stel je er dus niets bij voor en heb dar vrede mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het "vatenstelsel"in de celkern, welke ribosomen bevat die hun informatie uit het DNA verkregen hebben hoe en welke eiwitten gemaakt moeten worden.
Omdat de concentratie bouwstoffen in het endoplasmatisch reticulum hoger is, worden daar veel
benodigde stoffen gemaakt.
De communicatie tussen dit systeem en het DNA geschiedt door het messenger RNA, deze tolk haalt de blauwdruk voor de aanmaak op uit het DNA en dient als matrijs om de gewenste stoffen in elkaar te sleutelen.
Deze belangrijke chemische fabriek is in de verste verte
wel wat met de lever te vergelijken, het is de chemische fabriek van de cel, net als de lever dat van het lichaam is.