Is er verschil tussen een panter en een luipaard?

Deze benamingen lijken soms door elkaar te worden gebruikt. Zijn het synoniemen of is er onderscheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.3K
Antoni
14 jaar geleden
Misschien hun lichaamstaal? Sorry, maar die open deur móest ik even intrappen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo !
Eventjes melden dat een panter een groot woord is voor de meeste katachtigen. Een panter is geen echte term voor een specifieke soort, maar eigenlijk een soort verzonnen verzamelnaam. Een luipaard is dus wel de gepaste benaming, voor zowel de gouden kat met zwarte plekken als de zwarte kat met grijszwarte plekken. Groetjes !

Het beste antwoord

De twee namen zijn voornamelijk geografisch gebonden: luipaard wordt in de regel gebruikt voor dieren uit Afrika, panter voor Aziatische dieren. Dit is echter geen strikte regel en regelmatig worden de namen door elkaar gebruikt. Het lidwoord dat bij luipaard wordt gebruikt is de, het heeft niets te maken met een paard.

Toegevoegd op 27-05-2009 23:55:23
Panter is de naam die in de regel wordt gebruikt voor iedere Aziatische ondersoort van de luipaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, het luipaard en de panter zijn hetzelfde dier.
Dit geldt niet voor het jachtluipaard, ook wel cheetah genoemd, die verschilt van het gewone luipaard.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Luipaard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Panter is een zwarte luipaard met stippen, een luipaard is een niet zwarte luipaard met stippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was in de veronderstelling dat het nagenoeg hetzelfde beest is, alleen is een panter volledig zwart en een luipaard gestippeld....dan heb je nog de luiaard, maar dat is weer een heel ander verhaal.