Pijn is goed, omdat je lichaam dan een signaal krijgt dat er iets mis is. Maar is 't evolutionair gezien niet veel te ver 'doorgeschoten'?

Mensen kunnen zéér veel pijn hebben. Welk evolutionair voordeel heeft dat? Een klein beetje pijn hier en daar lijkt me zeer logisch. Als je niks zou voelen als je bijv. je teen lelijk openhaalt, en er dus geen aandacht aan zou besteden, dan heb je meer kans op infecties en kan je er zelfs eerder door dood gaan. Zie daar 't evolutionaire voordeel.
Maar soms kan je verschrikkelijk veel pijn hebben. Ik zie daar 't evolutionaire voordeel niet van?

(Afbeelding: nierstenen.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hebben jouw trefwoorden met je vraag te maken??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde 'schaar in je hand'... ;)
En dat doet ook pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu trouwens dat mods dus ook de trefwoorden aanpassen... Want er stond eerst: 'hand in je schaar'.
Ik denk dat dat in dit geval zoeken op die betreffende woorden door die mod-actie minder relevant wordt... Maar misschien hadden de mods wel een reden die meer voordelen dan nadelen heeft.

Het beste antwoord

Nee, dat denk ik niet.

Pijn is een signaal dat er iets niet klopt. De hoeveelheid pijn staat regelijk in verhouding tot de ernst van de zaak.

Jouw voorbeeld, nierstenen, doen erg veel pijn, maar het is ook zaak dat de boel snel wordt opgelost, anders worden de problemen alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe losten ze dat vroeger dan op?
Of was 't evolutionair ook voordeling in de zin van: 'oh, die man moet ik maar niet nemen want die kermt steeds van de pijn.'... Dus kreeg die man minder kans op kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo was het vroeger. De dierenwereld is nog steeds zo. De zwakken vallen af, de sterksten blijven over en behouden hun soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Althans, de 'best aangepasten' van de betreffende (al dan niet plotseling sterk veranderende) omgeving (dat hoeven niet persé de 'sterksten' te zijn).

Andere antwoorden (5)

Zachte pijn maakt stinkende wonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waren dat niet 'zachte heelmeesters'?
;P
Ja, maar volgens mij hebben nierstenen niet met evolutie te maken toch?
Maar zo heb je nog veel meer dingen die door de evolutie beter konden. Waarom hebben we maar twee ogen? Het zou toch ook handig zijn als we tegelijkertijd voor en achter ons konden kijken? Of waarom hebben we maar 2 handen? Ik kan er nog wel eentje bij gebruiken eerlijk gezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de adrenaline door je lijf giert bij een achtervolging of een gevecht voel je veel minder pijn; dan is het wel handig als je toch nog pijn kan voelen als je een flink gat in je lijf hebt of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha... Dus de evolutie geeft vechtersbazen evolutionair voordeel? Da's een treurige conclusie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel jouw conclusie, maar je weet ook wel dat er in de natuur heel wat wordt afgeknokt.
Als je het als volgt ziet: pijn laat je zien dat je iets niet goed doet en meer niet... Dan klopt het evolutionair weer wel heel goed...

Alle pijn die je kunt hebben is verdraagbaar, onverdraaglijke pijn laat je meteen het bewustzijn verliezen, het kan toch niet anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een niersteenkoliek is niet verdraagbaar. En zo zijn er wel meer voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus dan verlies je het bewustzijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was 't maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan was het niet onverdraaglijk hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, de definitie van onverdraaglijk vind ik subjectief.
De pijn kan veel groter zijn dan nodig. Kiespijn waarschuwt je dat je kies rot is. Maar de pijn kan zo hevig zijn dat het beter is de kies te verliezen. Zonder pijn zou je de kies ook verliezen. Anders is het met je ogen b.v Als je die zou verliezen, kun je niet sterk genoeg gewaarschuwd worden.
Met weinig pijn rijst de vraag of mensen dan wel op hun lichaam zouden passen, zich roekeloos zouden gedragen, want veel pijn geeft het toch niet.