Kennen mieren angst?

Elk dier kent angst. Ook panters, leeuwen, beren en olifanten zijn, mits je met voldoende mensen bent, bang te krijgen.

Een mier zal echter altijd ofwel verder gaan met waar hij mee bezig was, ofwel aanvallen. Ik heb nog nooit angst gezien bij een mier. Zelfs een klein miertje dat in z'n eentje is zal proberen mij te bijten, zelfs al zijn zijn kaken te klein om door mijn huid heen te komen (is trouwens wel een grappig gezicht).

Kent een mier dan helemaal geen angst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (8)

Er is maar een soort op aarde dat angst kent en dat is de mens...
Sommige dieren kennen waakzaamheid, maar geen angst... Vals kunnen ze worden wellicht, maar dat is ook geen angst... Angst is menselijk en komt bij dieren niet voor...

(Wellicht kunnen dieren iets krijgen dat erop lijkt als ze door mensen keer op keer geslagen of mishandeld worden, maar ik noem dat nog steeds geen angst)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat dieren wel degelijk angst kennen. Dat is ook hun redding. Een gazelle die voor een leeuw op de vlucht gaat vertoont alle lichamelijke veranderingen die bij angst horen (bv adrealine, verhoogde hartslag, enz.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat niet overlevingsdrang? en jij noemt dat dan weer angst...
Angst is een overlevingsdrang. Maar soms overschat de mier zichzelf en zal het iets aanvallen dat vele malen groter dan hijzelf en sneuvelen. Een mier zal daarentegen niet vrijwillig het vuur in lopen....hij weet dat hij het niet kan redden; hij vreest het vuur....dus angst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mieren hebben iets tegen koffiedik.
Als ik een lepeltje koffiedik tussen een groepje mieren stort moet je eens zien hoe snel de groep uit elkaar valt.
Of dit echt angst is weet ik niet, maar ze blijven wel uit de buurt van het spul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ne, ik heb een mier nog nooit bang zien kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat mieren en insecten in het algemeen geen angsten of ander soort "gevoelens" hebben. Ze zijn gewoon strak "geprogrammeerd" volgens een bepaald stramien.
Een mier die wordt aangevallen zal bijten. Of dat nou een olifant is of een andere mier.

Mooi voorbeeld van zo'n staaltje "programmeerkunst" heb ik eens gelezen in een boek:

Een onderzoeker is in het veld een bepaald soort sluipwesp aan het bestuderen.
Als de wesp met een prooi aankomt bij zijn holletje in de grond, legt hij zijn prooi voor het hol en gaat eerst naar binnen om te verkennen of alles veilig is.
In de tijd dat de wesp dat doet, verschuift de onderzoeker de dode prooi een paar centimeter.
De wesp komt vervolgens naar buiten. Ziet de prooi wat verderop liggen en gaat deze pakken. Vervolgens legt hij deze voor zijn holletje en gaat naar binnen om de boel te verkennen.
In de tussentijd verschuift de onderzoeker de prooi weer.
En hetzelfde ritueel herhaalt zich keer op keer op keer op keer...
De wesp zit zonder het zichzelf bewust te zijn in een oneindige "programmeerloop".
Hij zal dit net zoalng blijven herhalen tot hij sterft van de honger.

Zo is het ook met mieren. Ze handelen volgens een stukje "programeercode"

Overigens is er wat dat betreft wel het één en ander van mieren te leren. Zo is er al bepaalde software geschreven die is afgeleid van het gedrag van mieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welke software? bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is er eentje van. Maar er zijn er meer. Google maar eens op "mieren en software" http://www.kuleuven.be/nieuws/berichten/2006/pb18_12_2006.html
Ik denk ook dat angst veel universeler is, maar niet bij lagere diersoorten aanwezig is.

Angst komt voor uit samenwerking tussen zenuwen en hormonen in het limbische systeem (onderdeel van de grote hersenen, de amygdala en gebieden in het midden van de cortex. Alle zoogdieren hebben hetzelfde systeem, dus dat een hond of kat angst kent is dan niet verwonderlijk.

Zo'n systeem ontbreekt bij insecten. Het zenuwsysteem zit heel anders in elkaar. Een insect kan reageren op een signaal, maar meer reactief.

Toegevoegd op 26-05-2009 19:43:05
In de afbeelding is dit globaal het middengebied in de hersenen. In de tekening wordt onderscheid gemaakt tussen het primitieve brein (evolutionair het oudste) dat zich vooral richt op acties en reacties. Het limbische systeem dat betrokken is bij emoties en de neocortex (nieuwe hersenen) zijn vooral bij de mens het grootst en hierin zetelen de taalfuncties, geheugen e.d. Wil je hier meer van weten, dan is naast de link naar wikiperia ook het artikel naar de evolutionaire verklaring voor menselijk gedrag leuk om te lezen. Hier komt ook de afbeelding vandaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien voor een mierenneuker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je haalt me de woorden uit de mond. +1
Volgens mij wel want als je je foet bij een paar mieren zet dan rennen ze meestal weg en dan denk ik dat ze bang zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je je voeten iets vaker wassen...