Zijn er duidelijk ontwikkelingen in de evolutie van de mens op dit moment waarneembaar?

Is het mogelijk om een voorspelling te doen waar de mens zich in gaat ontwikkelen? En waarom ontwikkelt de mens zich op deze manier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (10)

Nee, we kunnen niets zien gebeuren, we kunnen ook niets voorspellen.

Je kunt nu wel bepaalde dingen zien. Maar die dingen zijn in hoge mate cultureel en/of technisch bepaald.

Kijk eens op welke tijdschaal dit speelt - en op welke tijdschaal het verandert. Zowel de cultuur als de techniek verandert in tien jaar behoorlijk, in twintig jaar grondig, en in vijftig jaar al bijna fundamenteel.

Evolutie speelt op veel langere tijdschalen - tientallen tot honderden generaties, dus vele, vele eeuwen.

Iets cultureels of technisch dat nu de evolutie in een bepaalde richting duwt - of lijkt te duwen - kan binnen die lange tijdschalen zodanig veranderen, dat het niets meer betekent voor de evolutie van de mens.

Het antwoord op je vraag is dus: neen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is een dusdanig proces dat het met wezen met een levensduur zoals die van de mens nooit zichtbaar zijn. Je ziet af en toe wel het bijproduct van evolutie. Namelijk een mutatie. Vrijwel ieder mens dan wel niet elk mens heeft een of andere mutatie. Bijvoorbeeld sommige mensen, in tegenstelling tot de mythe, kunnen hun elleboog likken. Maar de evolutie zelf is zo traag dat je dat nooit kan zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens evolueert niet meer volgens mij.
De evolutie is kort gezegd op gebaseerd dat degene die meer voordelen heeft zich vaker voortplant, waardoor die voordelen worden doorgegeven.

Omdat wij nu de voortplanting onder controle hebben en ook zwakkere mensen door de hedendaagse wetenschap net zo goed kunnen voortplanten is de evolutie stopgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is gebaseerd op dat degene die zich het meeste voortplanten hun genetisch materiaal het meest verspreiden. Dat is iets genuanceerder dan je het hier brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt
In ons land wordt iedere generatie nog steeds langer. inmiddels behoren we tot de langste mensen ter wereld, alleen het nut??
We hebben steeds minder haar op ons lijf, dat hebben we ook niet meer zo nodig.
We worden steeds vroeger slimmer, kijk maar naar jonge kinderen
We worden steeds vroeger geslachtsrijp.
Voorspelling: komende 100 jaar een steeds verdere aanpassing door de huidige wetenschap, zien, horen en de smaak worden misschien minder, is al begonnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is de evolutie dermate afhankelijk van vele factoren dat het heel lastig is om hier voorspellingen aan op te hangen anders dan "in de toekomst zal het anders zijn". Bij een diersoort met lange levensspanne is het ook zeer lastig om een opstapeling van kleine veranderingen te merken, omdast het aantal generaties dat we bewust meemaken slechts beperkt is.

Ondanks dat is het mogelijk een paar trends op te sporen die waarschijnlijk in kortere of langere tijd zullen verspreiden.

Zo is er in Afrika een begin merkbaar van immuniteit tegen het HIV-virus. Dit zal in mijn ogen ongetwijfeld binnen een paar eeuwen goed verspreid zijn, waardoor de mens met zijn huidige grootste vijand kan leven (of deze de baas kan zijn, ik weet niet of het echte immuniteit of symbiose betreft).

Zo is het mogelijk dat over langere tijd de verstandskiezen verdwijnen. Deze worden nu over het algemeen getrokken waardoor een heleboel mensen deze al niet meer hebben. Als iemand een mutatie ontwikkeld waardoor de groei hiervan uitblijft zal hem dit weer een beetje energie besparen. Hierop wordt echter minder druk geselecteerd dan mijn vorige voorbeeld, en het hebben van verstandskiezen heeft minder nadelige gevolgen voor de geslachtsdrift dan het hebben van AIDS, dus dit zal zich minder snel verspreiden.

Zoals eddijst al aangaf wordt de mens per generatie eenn stukje intelligenter, omdat elke generatie kan bouwen op de verzamelde kennis van de voorgaande generaties. Ik verwacht dat ook dit proces langzaam door zal zetten, tenzij er binnenkort weer een groepering opstaat die om dogmatische redenen de opslag en zoektocht naar nieuwe kennis zal tegenhouden, door middel van censuur, boekverbranding, of het tegenhouden van wetenschappelijk onderzoek.

Zo zijn er vast nog een aantal ontwikkelingen die vast te stellen zijn. Dit is slechts een handvol voorbeelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker...
Alle ikken die het te bont gemaakt hebben worden teruggefloten, dat kun je zien aan de kredietcrisis...

En dat duidt erop dat het tijdperk van het IK binnenkort voorbij is... En dat de mens op het punt staat te evolueren tot een WIJ-dier... 2012...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij evolueert de mens nog steeds. Want laatst las ik ergens dat onze hoofden steeds groter zouden worden, omdat we steeds meer hersenen krijgen. Maarja, dit is ook alleen maar een voorspelling. Niemand weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omgevingsfactoren zijn bepalend voor de evolutie. Daarom zijn eilanden zo speciaal (bijv. madagascar).

De evolutie van de menselijke soort is dus ook een lokaal gebeuren. Een kind dat in Sub-Sahara Afrika wordt geboren heeft een kans van een of op zes om voor zijn of haar vijfde verjaardag te overlijden. De kinderen die wel nakomelingen krijgen zijn dus sterker en geven de eigenschappen door. Dit aspect is nu waarneembaar; het afweersysteem wordt sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met de voorgaande reacties en de voorbeelden. Zelf zat ik aan bijvoorbeeld onze kleine teen te denken: waar dient hij nog voor??? Dit is een voorbeeld net als de andere voorbeelden (ons lichaamshaar bijvoorbeeld). Het is dus best mogelijk om het te voorspellen, naar mijn mening, als we deze dingen later toch niet nodig hebben... maar ik ben bang dat het niet van de een op de andere dag gebeurt... dus WIJ maken dat niet meer mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een leuke vraag in het Darwinjaar. Professor Nico van Straalen, waar ik ooit als biologiestudent les van heb gehad, geeft lezingen over het antwoord (bron 1). Uit de meeste reactie blijkt een beeld van evolutie waarbij een soort steeds verbetert of verandert. Dit idee komt ook naar voren bij de gedachten dat giraffen een lange nek hebben door steeds hoger te reiken. En dat terwijl giraffen meestal blaadjes eten die lager liggen.

Een constante verbetering of verandering is volgens mij geen juist beeld van de kracht achter de evolutie. De evolutie is veel grilliger en onvoorspelbaarder dan gedacht.

Neem het volgende gedachten experiment. Een soort leeft in het water met een PH van 7 (neutraal). De meeste nakomelingen hebben de genetische eigenschap die ervoor zorgt dat ze zich thuis voelen in dat water, maar enkele individuen hebben een eigenschap waarbij deze individuen zich beter zouden voelen in een zuurdere omgeving. Deze individuen zijn op dat moment niet aangepast aan de leefomgeving en leven een kwijnend bestaan. Dat verandert als de zuurgraad van het water omlaag gaat. De paar individuen zijn nu in het voordeel en hun erfelijke eigenschappen worden meer verspreid. Hierdoor kan de soort zich aanpassen aan de veranderende leefomgeving.

Andersom kan je het experiment ook doen. En dat is ook gedaan met fruitvliegjes omdat zij zich zo lekker snel voortplanten heb je zo enkele generaties. Door de fruitvliegjes steeds meer aan klimatologische omstandigheden van heel vroeger bloot te stellen in een laboratorium, was de verwachting dat het genetisch materiaal zou terugmuteren in het oorspronkelijke uit die tijd (bron 2). De fruitvliegjes pasten zich wel aan en het genetisch materiaal werd veranderd, maar niet helemaal tot de oude situatie.

De conclusie was dat evolutie ook deels toevallig is en ik denk dat toeval ook bij onze evolutie een grote rol heeft gespeeld. Doordat wij op twee benen zijn gaan lopen lkregen onze handen een andere rol en onze houding ook. Door onze grotere herseninhoud en met name de grote rol voor het taalgebied daarin kon onze spraak zich ontwikkelen. Ik denk niet dat dit een gestuurde kracht is (dus steeds groter wordende hersenen omdát wij meer met gesproken taal zijn gaan doen).

Volgens de geneticus Steve Jones (bron 5) is de evolutie van de mens helemaal gestopt. Ik ben het daar in grote lijnen wel mee eens, al zullen er altijd kleine veranderingen zijn zoals de resistentie tegen ziekten e.d.