Waar dient de hars voor die uit de bomen komt?

Bij mij op de parkeer plaats staan een aantal naaldbomen,en daar komt altijd hars uit..
Waar dient dat hars nou voor..
Heeft het een functie?
Ik vind het alleen maar lastig, omdat altijd de ramen vol zitten met hars...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
18.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat off topic, maar op je laatste alinea: http://www.meguiars.nl/forum/showthread.php?6146-Verwijderen-(denneboom)hars
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
olijfolie???
zonde ...
alcohol/spiritus gaat t ook..
maar nuttige site, ;-)

Het beste antwoord

De hars heeft de boom nodig om de vaten te dichten bij het afvallen van takken. Het teveel aan hars loopt vaak ook de bast uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast dient de hars voor bescherming tegen vraat. Goed artikel staat op museumkennis, in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi artikel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is sowieso een goede website!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja heel interesant... t loopt hier als een gek uit de naaldbomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel...
nuttige informatie

Andere antwoorden (2)

hars beschermt de boom tegen schimmels en dergelijke, mocht er een wond ontstaan.
verder maakt hars de boom onaantrekkelijk om van te eten, en dat is natuurlijk een groot voordeel voor de boom.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Het beschermt de bomen tegen vraat en aantasting.

"Alle bomen in de dennenfamilie en ook sommige loofbomen maken hars. Hars is in feite hard geworden balsem. Het bevindt zich in de kanalen die in horizontale en verticale richting in het hout van de stam lopen. Ook in de naalden en de schors bevindt zich balsem, maar dan in holten. Bij beschadiging van de boom begint de boom te 'bloeden'. De balsem loopt dan naar de wond, waar ze uithardt aan de buitenlucht tot hars."

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i000925.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ik had hem al ontvangen