waarom kunnen dieren niet praten?

Waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8.6K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Waarom kan een mens niet blaffen als een hond?

Het beste antwoord

Voor alle duidelijkheid: dieren hebben wel taal, waarmee we bedoelen dat bepaalde geluiden, geuren en/of gebaren het gedrag van de andere dieren van hun eigen soort kunnen beïnvloeden. We kunnen spreken van emotionele taal.

Met praten bedoel je waarschijnlijk: het gebruik van symbolische, grammaticale taal, waarbij een bepaald geluid (= symbool) verwijst naar een welbepaald voorwerp of toestand en waarbij bvb. de volgorde en intonatie van de woorden ook een betekenis heeft en moet gerespecteerd worden (= grammatica).

Misschien kunnen diersoorten zoals dolfijnen, bultrugwalvissen en sociale vleermuizen wel praten, in de echte zin van het woord, dus met symbolische waarde en waarmee we bedoelen dat ze geluiden maken die verwijzen naar echt bestaande voorwerpen of toestanden en dat er grammatica in zit. Misschien kunnen sommige dieren dus wel praten. We moeten voorzichtig zijn met de bewering dat alleen mensen kunnen praten.

Ik denk dat het antwoord op de vraag waarom de mens kan praten, bestaat uit 2 delen. Ten eerste moet de mens slim genoeg geweest zijn om te beginnen praten. De mens is niet het enige zeer slimme dier, maar wel het enige (of een van de weinige) dat praat. Dus moet er nog iets meer zijn, waarom de mens kon praten. Ik denk dat dat is omdat de mens de enige uitstekende zanger was (is) onder de zeer slimme mensapen. De mens zingt omwille van sociale redenen: verliefdheid, territoriumdrang, het groepsgevoel opwekken en dat zingen had dus oorspronkelijk niets met praten te maken. Op die manier kon zijn stemapparaat echter wel alle aanpassingen ondergaan die later nodig zouden zijn om ook te kunnen spreken. Merk op dat ook dolfijnen en vleermuizen met heel speciale apparaten om geluiden (eerder sonar) voort te brengen zijn uitgerust en dat die in eerste instantie ook niet met symbolische taal te maken hebben, maar met het bepalen van waar ze zich bevinden in de donkere nacht of donkere zee.

Misschien is het antwoord dus: er zijn veel slimme dieren en er zijn veel dieren die goed kunnen zingen, maar de mens was heel slim EN een goede zanger en is misschien daardoor in staat is geweest om ook te kunnen praten. Dit is maar een veronderstelling - waar ik zelf achter sta, maar andere wetenschappers zullen het hier misschien niet mee eens zijn. We weten het niet echt en daarom stellen we allerlei mogelijke scenario's op, waarna we argumenten aandragen voor de scenarios die wij verdedigen. Dat is wetenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat het helemaal geciteerd is, is het wel een mooi citaat +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien evalueren sommige diersoorten nog door totdat ze kunnen praten en zijn wij mensen gewoon voorlopers...dat begon ik te denken na het lezen van jou antwoord..dank je wel

Andere antwoorden (6)

Ze hebben niet zulke goede stembanden als mensen, waardoor ze de klanken uberhaupt al niet kunnen maken. Ze hebben ook nog is te kleine hersenen (klinkt lullig, maar zo is het wel) waardoor ze geen woorden, taal of grammatica kunnen onthouden.

Dus eigenlijk kunnen ze het dubbel niet, want als ze een van de twee wel konden, konden dieren nog steeds niet praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien praten ze niet omdat ze domweg onze taal niet nodig hebben?
Dieren communiceren uitstekend onder elkaar, dat wij als mensen daar niets van begrijpen boeit ze niet, is ook niet van belang in hun dagelijks leven. Wel van belang is dat ze elkaar kunnen waarschuwen als er een mens aankomt, dat betekent meestal ellende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren praten in hun eigen taal. die wij niet kunnen verstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Articuleren zoals wij dat doen vereist grote beheersing van de tong en lippen die je kunt sluiten met de kaken van elkaar (voor P, M en N) en ook van het strottehoofd wordt veel gevraagd, al hebben de meeste dieren te weinig hersens om woorden te koppelen aan gedachten.
Papegaaien kunnen wel een woord aan een gebeurtenis koppelen. Er stond er laatst een in de krant die 'rennen' riep als er een politieman aankwam.
Zelf heb ik een beo gekend die als iemand de kamer binnenkwam of verliet hard 'dag' riep gevolgd door een keiharde klapzoen.
Het begin is er maar we zullen toch een flink tijdje moeten wachten tot ze wat meer hersens hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bepaalde dieren kunnen wel degelijk "praten", denk maar aan papegaaien en beo's. Alleen hun intelligentie is te beperkt om te weten wat ze zeggen,dus praten ze alleen maar na. Voor alle andere niet pratende dieren zijn er 2 redenen: hun stembanden zijn er niet voor geschikt en ze hebben evenals bij de wel pratende vogels te weinig intelligentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat koeien twintig 'woorden' kunnen gebruiken. Koeienwoorden, die wij niet verstaan, maar wellicht een betrokken boer wel en zijzelf ook.

Dat heeft een onderzoekster eens ontdekt.