Is 't mogelijk naar een void te reizen?

(Binnen een niet-oneindig aantal jaar.)

Of ga je daar door één of andere (ruimte/tijds)kromming nooit kunnen geraken? Misschien dat massa (je ruimteschip) bij andere massa (de stelsels waar je vandaan wilt komen) wil blijven? Dat je je dus niet los kunt trekken van de filamenten/massaconcentraties?

http://en.wikipedia.org/wiki/Void_(astronomy)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Theoretisch moet dat kunnen. Je hebt er wel een grote snelheid voor nodig (errug dicht bij de lichtsnelheid), en je zult enige tijd nodig hebben: op de door jou genoemde pagina kun je lezen hoe groot die voids ongeveer zijn.

Maar goed, voor een theoretische vraag is dat niet van belang.

Ten eerste: een void is niets anders dan een stuk lege ruimte. De vorm van de gezamenlijke sterrenstelsels in de ruimte lijkt op zeepschuim - de sterrenstelsels bevinden zich in de "muren" (de zeepvliezen), de "filamenten" (de lijnen waar drie zeepbellen elkaar raken) en de "knopen" (de punten waar drie of meer filamenten samenkomen). Het binnenste van elke bubbel in het schuim is wat wij op kosmische schaal een void noemen.

De Bron hieronder legt dit duidelijk uit. Lees het hele artikel, of zoek op 'schuim' als je snel naar deze specifieke beschrijving wilt.

Het is mogelijk, een voorwerp willekeurig veel bewegingsenergie te geven. Geen willekeurige snelheid dus, maar wel willekeurig veel bewegingsenergie. Daarmee kun je ontsnappen aan de aantrekkingskracht van de muren, de filamenten en de knopen.

Het zal in de praktijk een kwestie zijn van kosmisch biljart. Net als de gravity-assist flyby's die wij uitvoeren om de buitenplaneten te bereiken. Maar dan op de schaal van sterren, sterrenstelsels, en wellicht een geschikt gekozen zwart gat (niet omdat het een zwart gat is, maar omdat het een lekker diepe zwaartekrachtsput heeft).

Na een aantal van die flyby's heb je een gigantische energie en kun je de laatste flyby gebruiken om naar het midden van een void te gaan.

Ik zie wel een paar problemen:
1.  Het duurt even voor je er bent.
2.  Als je er bent, kun je niet afremmen.
3.  Wat heb je daar überhaupt te zoeken? ;-)

Toegevoegd na 22 minuten:

Overigens vroeg je naar een ruimtetijdkromming. Die is er niet.

Op zeer grote schaal is ons driedimensionale heelal waarschijnlijk gekromd, maar die kromming is niet anders binnen een void dan elders. Aangezien we elders kunnen reizen, kunnen we - wat dat effect betreft - ook in of naar een void reizen.

Op kleine schaal is ons heelal gekromd door de zwaartekracht. Die is eigenlijk afwezig in een void - althans, kleiner dan in een muur, een filament of een knoop, domweg omdat alles zo ver weg is.

Daardoor zal de ruimte binnen een void eerder minder dan meer gekromd zijn dan de ruimte in - bijvoorbeeld - ons eigen melkwegstelsel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. een goed antwoord :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde te refereren aan de kromming van de ruimte/tijd van de gebieden waar je vandaan tracht te komen - niet van de voids zelf. 2. Kan je niet afremmen door het ruimteschip om te draaien en een straalmotor de andere kant uit te richten? (Ik weet 't - je kunt natuurlijk nooit zo veel klassieke brandsfot meenemen. Maar puur theoretisch.)
3. Misschien wel een nieuw soort levensvorm? ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
1.  Da's de gewone kromming die wordt veroorzaakt door de zwaartekracht. Daar kom je overheen door je ruimtevoertuig voldoende energie te geven. Aangezien er geen bovengrens zit aan de bewegingsenergie die je je ruimtevoertuig kunt geven, is het altijd mogelijk voldoende energie in je ruimtevoertuig te stoppen. Hoe, dat is van later zorg - theoretisch kan het. Ik realiseer me nu dat ik niet in staat ben door te rekenen of dat écht zal werken. Als je met een rotsnelheid een muur verlaat om richting het midden van de leegte te gaan, ga je dus ook met een rotsnelheid op de tegenoverliggende muur af. Die muren stralen - zichtbaar licht, infrarood licht, UV-licht, gammastraling, enzovoort. Door jouw snelheid zul je een gigantische blauwverschuiving zien aan de kant waar je naartoe gaat. De energie is extreem intens. Daar komt nog bij dat jouw tijd, vanwege je snelheid, langzamer verloopt. Die extreme energie krijg je dus ook nog eens in een fractie van de normale tijd te verstouwen. Dus misschien word je wel gesteriliseerd en gevaporiseerd voordat je goed en wel onderweg bent. 2.  Theoretisch natuurlijk wel. Nog mooier zou het zijn als de leegte niet echt leeg blijkt te zijn, maar er nabij het midden één verdwaald sterrenstelsel zit. Dan kun je daar een gravity-assisted slowdown doen, en wellicht wat interstellair gas gebruiken om eerst af te remmen, en daarna als brandstof op te vegen om daarmee actief verder af te remmen. 3. Tja, je moet altijd op zoek blijven naar het onbekende. Op die manier zijn we ook in het verleden toch steeds verder gekomen. Ik denk echter dat we binnen onze eigen melkweg al voldoende onbekende omgevingen zullen aantreffen, met een heel wat hogere kans dat zich daar onbekende levensvormen bevinden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Twee filmpjes die je enige indruk geven van de grootteschalen waarover we praten: De klassieke "Powers of Ten":
    http://www.youtube.com/watch?v=1Z53wTtGGA0 De "remake" hiervan:
    http://www.youtube.com/watch?v=17jymDn0W6U
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ontdek net dat de klassieke is verdwenen. Hier vind je hem ook:
    http://www.youtube.com/watch?v=0fKBhvDjuy0
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

de mogelijkheid zit er zeker wel in.
wij kunnen niet in de toekomst kijken, maar dat zal voor de volgende generatie wel worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee wat er in de toekomst gaat gebeuren natuurlijk, maar: waarom niet?
Wie weet wat ze uitvinden later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dat wel mogelijk wanneer gebruik wordt gemaakt van de zgn. Nulpuntsenergie: met deze vacuümenergie (die te meten is via het zgn .Casimireffect,wanneer 2 stalen platen héél dicht tegenover elkaar worden gezet en er d.m.v. de toenemende trillingsreactie van fotonen NEGATIEVE energie wordt gecreëerd) kan men dan a.h.w. de ruimte vóór een ruimteschip "inklappen".

In dít geval wordt de ruimte zélf gebogen en wordt dus de beroemde stelling van Einstein,dat de lichtsnelheid van 300.000 km/sec NOOIT overschreden kan worden,NIET geweld aangedaan,want immers: de RUIMTE zelf wordt veranderd en het ruimteschip zelf staat a.h.w. in wezen "stil",m.a.w. : de eindbestemming,in dit geval zo'n Void ofwel Intergalaktische ruimte,wordt zeg maar,naar het ruimteschip toegetrokken.

De RUIMTE verplaatst zich,en niet het ruimteschip.
In principe zou iemand dus,zoals in Star Trek,met b.v. warp 10 kunnen reizen en er binnen een redelijk tijdsbestek aan kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens als biologisch wezen niet
De mensheid zoals wij die kennen ook niet.
Als je over Voids spreekt .....spreek je al gauw over 200 miljoen lichtjaren voor de dichtste.
In de nabije toekomst zullen we niet eens naar de meest bijzijnde ster kunnen reizen op 4.13 lichtjaren
Pioneer 10 in 1973 gelanceerd is op weg naar Aldeban op 8 lichtjaren , ze verplaatst zich momenteel met een supersnelheid van 9 km per seconde ... Pioneer zou binnen ongeveer 2 miljoen jaar kunnen aankomen in de buurt van Aldeban.
Met Voids moet ge dat getal nog eens op zijn minst vermenigvuldigen met 25 miljoen.
Er is tot nog toe geen enkele manier in zicht om dit te verwezenlijken......of die er ooit komt is niet te beantwoorden ,maar laat onze fantasie een vrije loop.

Toegevoegd na 1 dag:
Even rechtzetten : Aldebaran 85 lichtjaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo'n Void heb je doodnormale ruimte (en tijd) waar je gewoon doorheen kan reizen. Het is daar heel platte ruimte omdat er niet genoeg materie is om het te krommen. Daar reizen is heel simpel: doe niets en je gaat kaarsrecht vooruit. Bij ons, tussen de sterren en planeten, draai je overal rondjes omheen als je niets doet. Een zwart gat is wel iets waar je onmogelijk vandaan kan reizen, omdat de ruimte daar oneindig gekromd is.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Maar in de praktijk zullen we 't natuurlijk nooit doen: veel te ver weg en er is niets te zoeken.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je weet dat je met een vliegtuig wat 900 km per uur kan 1100 jaar nodig hebt om 1x rond te vliegen om de grootste planeet die we kennen. Er zijn biljoenen sterenstelses met weer biljoenen sterren (en andere planeten, meteoren, en kometen en dan heb ik het nog niet eens over dat gene wat we niet kunnen zien.Verder kun je er alleen maar naar gissen omdat we er niet eens kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Jupiter bedoelt (de grootste planeet in ons eigen planetenstelsel), dan is zo'n rondje in 500 uur geslecht. Ik ben dus benieuwd welke exoplaneet je bedoeld?