waarom gebruiken we astronomisch eenheden in de ruimte in plaats van kilometers?

Deze vraag is voor school

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (6)

Omdat met kilometers de getallen veel te groot worden en de nauwkeurigheid niet meer klopt.

Dat zou zijn alsof je de afstand van hier naar Amerika in millimeters beschrijft, dat doe je ook niet. Want daarmee doe je net alsof je het echt zo nauwkeurig kunt meten dat je het op de mm. na precies weet. En dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de astronomie werkt men met zulke grote getallen dat ze de lengtemaat "lichtjaar" en de "astronomische eenheid" hebben ingevoerd. De standaard meter gebruiken is onpraktisch. Een lichtjaar is 9 460 730 472 580 800 meter, een astronomische eenheid is 149.597.870.691 meter.
Die laatste is ook ongeveer de afstand tussen aarde en zon dus als iets op een afstand van 10 astronomische eenheden staat geeft dat gelijk een soort van gevoel hoe ver dat is omdat je de zon aarde verhouding erbij kan denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat kilometers te klijn is, getallen zullen dan buzar groot worden, 1 lichtjaar is 10 biloen kilometer omdat er soms wordt gesprooken van enkele duizende lichtjaaren is het in kilomters bijna niet meer uit te drukken.

we hebben het ook niet over van hier naar parijs in milimeter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel van de eenheden kunnen in kilometers of zo uitgedrukt worden , maar omdat het over zo grote getallen gaat gebruikt men termen die dit kunnen vatten.
-Lichtjaren , lichtminuten ,lichtseconden
-Parsec
-Astronomische Eenheden
De eenheden worden over gans de wereld gehanteerd tussen astronomen....da's kwestie van afspraak
En omzeilt de verschillende maten mijlen ,kilometers en zo die in verschillende landen bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn twee redenen voor. De belangrijkste reden is: traditie. Een "bij-reden" is: zo kan het publiek zich er iets bij voorstellen.

Ik zal beide redenen uitleggen.

Eerst de hoofdreden: traditie.

Vroeger was het niet zo gebruikelijk om de gestandaardiseerde SI-eenheden (meter, kilogram, seconde enzovoort) te gebruiken. Het was dus heel normaal dat ook de astronomie hun eigen eenheden bedacht.

Voor afstanden binnen het zonnestelsel was de AE (Astronomische Eenheid) of AU (Astronomical Unit) wel handig: da's de gemiddelde afstand aarde-zon. Voor metingen aan sterren was de parsec nuttig. En voor grote afstanden was een lichtjaar handig.

Dan de tweede reden: begrijpbaarheid.

Dit is niet alleen voor de astronomen zelf nuttig - wat overigens vooral in de begintijd van het opmeten van de hemel gold, toen alles nog nieuw was - maar ook voor de publieksvoorlichting. Als je weet dat een lichtjaar de afstand is die licht in een jaar aflegt, kun je je een klein beetje beter voorstellen wat het betekent wanneer de melkweg een diameter van honderdduizend lichtjaar heeft.

Is het nu nog nodig om AE (of AU), parsec en lichtjaar te gebruiken? In feite niet.

Goed, kilometers zijn niet handig, want één lichtjaar is al zo ongeveer 10000000000000 km - dat getal zegt niets en het is niet leesbaar. Laat staan wanneer het over miljoenen of zelfs miljarden lichtjaar gaat.

Maar daar is wat op te vinden. Net zoals wij niet over 10000 m praten maar over 10 km, kun je zo doorgaan. 1000 km is een Mm (megameter). 1000 Mm is een Gm (gigameter). Da's allemaal officieel - zie één van de Bronnen hieronder.

Een lichtjaar, dus die 10000000000000 km, is op dezelfde manier 10 Pm - dat staat voor 10 petameter. Op die manier kun je de getallen weer hanteerbaar klein maken.

Het Andromedastelsel bevindt zich op een afstand van twee miljoen lichtjaar. In de officiële eenheden zou dat 20 Zm zijn - dat staat voor 20 Zettameter. Als we niet zo zouden zijn gewend aan lichtjaren, is 20 Zm zelfs een handiger getal dan 2000000 lichtjaar.

De allerverste objecten in het waarneembare heelal staan op zo'n 13 miljard lichtjaar (als ik me goed herinner - anders is het iets in die buurt). Die 13000000000 lichtjaar kun je handiger schrijven als 130 Ym, ofwel 130 Yottameter.

Er is dus geen enkele "echte" reden om astronomische eenheden te gebruiken. Het is puur traditie en voorstelbaarheid.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's vanwege de astronomische afstanden waar je mee te maken hebt: die kun je het handigst in astronomische eenheden uitmeten.