Wanneer is de langste dag op de evenaar?

Bij ons is 21 juni de langste dag en 21 december de kortste dag. In Australië is het andersom.

Hoe zit het op de evenaar? Ik bedoel precies _op_ de evenaar. Ik vermoed dat het verschil in daglengte daar slechts enkele minuten bedraagt. Maar wanneer is nu de langste dag?

Zijn 21 juni en 21 december daar de langste dagen, en 21 maart en 21 september de kortste? Of zijn juist 21 maart en 21 september daar de langste dagen, en 21 juni en 21 december de kortste?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (4)

Bij mijn weten is de daglengte precies op de evenaar constant. Narmate je je dichter naar de evenaar beweegt wordt het verschil tussen winter en zomer daglengte minder, om precies op de evenaar bij 0 uit te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een tabel gevonden waar precies staat hoe lang de dagen duren op bepaalde data op allerlei breedtegraden (zie link).

Zoals je uit tabel 4 kan aflezen zijn er heel veel data waarop de dag 12 uur en 7 minuten duurt op de evenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de dagen zijn elke anders in lengte, ook op de evenaar... Als je het live en geamimeerd wil zien voor jezelf, download Celestia, gratis en voor niks... http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=21302

Geweldig mooi programma voor elke sterrengluurder...

Toegevoegd op 12-05-2009 11:55:51
De zon gaat bij zonsopkomst op de evenaar van 22,5° links naar 22,5° rechts van het oosten, al naar gelang het op die zijde van de aarde zomer of winter is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vul even wat random dagen in op deze http://www.meteonet.nl/diversen/zoncalc.htm
maar iedere dag die ik tegenkomt duurt 12 uur en 7 minuten. Hoe kan dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschil is niet groot, maar is er wel... download dat programma en laat je verrassen...
Lijkt op mijn eerdere vraag! Antwoord op jouw vraag zit in mijn vraag al inbegrepen. Maar ik heb nooit een bevredigend antwoord gehad. Ik ben blij met die tabel van een van de antwoorden hierboven!