kan de stemming van mensen afhankelijk zijn van de stand van sterren of planeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag,ik sta er toch van te kijken hoe je iedere keer weer op de ideeen komt voor de vragen.+1

Het beste antwoord

Absoluut!

Als de planeten in een goed zichtbare positie staan, ben ik (en waarschijnlijk vele amateur-sterrenstaarders met mij) al een stuk vrolijker, en kan ik niet wachten totdat het eindelijk weer donker is om vervolgens de lucht in te turen. Als je favoriete ster of constellatie na maanden verkeerd te hebben gestaan eindelijk weer hoog aan de hemel staat, kan je soms hetzelfde effect verwachten.

Zo waren laatst Venus, Mars en Saturnus gezamenlijk te zien. Als gevolg hiervan was ik een paar dagen behoorlijk opgewonden (omdat zo'n kans niet vaak voorkomt), maar ook vermoeid (omdat ik 's avonds te laat buiten bleef).

Ook de zon en de maan hebben duidelijk invloeden op hoe we ons voelen - probeer voor de gein maar eens een baantje waardoor je gedurende 4 of 5 maanden geen zonlicht ziet, en je zult zien dat je hier langzaamaan gewoon depressief van wordt.

Buiten dit soort gevallen, echter, heeft het totaal geen invloed. Iemand die zich er niet mee bezig houdt wordt er niet warm of koud van dat Betelgeuze weer eens zo fel staat te schijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens sommige theorieen wel, maar dit is nooit wtenschappelijk bewezen.

Toegevoegd na 16 uur:
Astrologie bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor theorieën dan ?
als mensen daar in geloven, kunnen ze bewust of onbewust wel hun stemming laten bepalen door de stand van de sterren en planeten. Zie het als een stukje bijgeloof.

bij mensen die er niet in geloven heeft het geen invloed.
13 jaar geleden
Eén ster wel en één maan ook :
De rest is onzin of de invloed is te verwaarlozen.
De één ster is onze zon....en als die schijnt en er zijn geen wolken: zijn de meeste mensen blijgezind.

De maan en de zon zijn ook verantwoordelijk voor getijden.....die onstaan door aantrekking vanop de Aarde.
Vooral water.....zie eb en vloed.

De mens bestaat voor een groot deel uit water....dus zou het wel kunnen dat die twee ons humeur bepalen.

Volle maan....zou bij sommigen ook op hun humeur werken....bij sommige lunatics zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdje terug nog een reportage op de tv vanuit amerika.
Daar werd het met volle maan veel drukker op de spoedeisende hulp!
Er werden veel meer mensen behandeld die gewond waren geworden door schietpartijen . vechtpartijen . en steekpartijen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ken ook mensen die minder goed slapen.+1
Nee.
De sterren die je ziet staan zo enorm ver weg dat ze geen enkele meetbare invloed op ons uitoefenen. Zelfs het licht van het allerkleinste lampje is vele duizenden malen feller dan dat van de felste ster. En de zwaartekracht van die sterren is al helemaal onmeetbaar klein (je geranium in de vensterbank heeft dan nog een grotere invloed)

Astrologen zullen het absoluut niet eens zijn met mijn antwoord, maar dit is dan ook alleen mijn mening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stand van onze eigen ster (de Zon) maakt zeker uit: sommige kinderen zijn bang van het donker en 's winters zijn sommige mensen wat somberder. Over andere hemellichamen maakt geen enkele psycholoog zich druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzin toch dat sommige mensen beweren dat je stemming afhankelijk is van de stand van sterren en planeten. De stemming is afhankelijk van andere factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je doelt op hemellichamen zoals onze zon (tenslotte ook een ster) en de maan (eigenlijk een soort van kleine planeet), en op bewust er naar kijken zoals simplynotedible zegt, en op placebo-effecten, en dat soort wetenschappelijke zaken: ja, dan is dat van invloed op de stemming.

Als je 't hebt over sterren die nauwelijks of niet zichtbaar zijn: dan heeft 't geen meetbare invloed - althans volgens de meetmethoden van astrologen. Want die 'meten' middels (het lezen van) onzinverhalen in astrologie-boeken of bedenken zelf zaken. (Astrologie niet te verwarren met astronomie.)
Astrologen-wannabe's gaan zo in de verhalen geloven die in astrologie-boeken staan, dat sommigen zelf astroloog worden en ze kunnen er dan zelf werkelijk in (gaan) geloven. Want 't gaat hier om geloof, niet om wetenschap. Geloof is eigenlijk niet te bestrijden met rede. Immers, als 't beredeneerbaar is, is 't niet langer een geloof maar een wetenschap. Bijv. (karakter)zaken voorspellen m.b.v. astrologie en dat soort zaken, is dan ook alles behalve wetenschap. Hooguit statistiek beoefend door iemand die niks van statistiek weet.
Astrologen die in zichzelf geloven zijn dus vooral meesterlijk slecht in statistiek/wiskunde. Ze snappen bijv. niet dat na 10x rood op de roulettetafel de kans dat het daarna weer rood wordt, weer 50% is.
Astrologen hebben 't over trillingen en/of energiën die onmeetbaar zijn. Tja... Als 't onmeetbaar is (incl. het beoogde resultaat), hoe kan je er dan conclusies uit trekken of er wetenschap mee beoefenen? En toch worden er conclusies getrokken uit die energiën/trillingen! Vreemd, toch? Sterker nog... Gewoon onzin.
Dus wordt er van alles compleet verzonnen (een conclusie trekken zonder enig bewijs of aanwijzing is gewoon een verzinsel) en opgeschreven in astrologieboeken, met wat interessante grafiekjes/lijntjes erbij, die anderen (helaas) ook weer gaan geloven.

Als je een astroloog over energiën hoort praten (die nog niet gemeten (bewezen) kunnen worden (maar er toch conclusies aan verbinden)), dan wordt 't tijd om gillend weg te rennen... Ze geloven er zelf in, dat krijg je er niet uit. Tenzij ze opeens interesse gaan krijgen voor wetenschap (bijv. door een zware hersenschudding ofzo).