Hoe hoog moet je (op de aarde) staan om de bolling van de aarde te kunnen zien?

We zitten hier op de 12 verdieping van een flatgebouw, maar we zien niets! Op welke etage moeten we staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (12)

Hoe hoger je staat, hoe beter je de bolling kunt zien. Op 12 hoog moet je het in ieder geval kunnen zien/meten. Echter heb je ook een vlakke horizon nodig om de bolling te kunnen waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naja, een vrije horizon dan.
Als het helder weer is kan je vanaf de 12de verdieping met een verrekijker achter de horizon kijken naar de lichte kromming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon op 17 hoog en heb een zeer ruim uitzicht. niets voor me dus.
Maar ik kan iets zien van het bolle maar het is minimaal
13 jaar geleden
Als je op de kade van hoek van Holland gaat staan, dan hoef je helemaal niet zo hoog te staan om te zien hoe een schip over de kromming uit komt (je ziet het dus alleen maar aan schepen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor dit doordachte antwoord. Ik moest meteen denken aan reisjes naar Vlieland . Vanaf de kade in Harlingen is de Vuurboetsduin in Vlieland te zien , echter alleen het topje ( door de bolling van de aarde ) .
Wel met helder weer gaan kijken !
Onlangs was ik op het strand (vlakke grond) en ik kon prachtig de bolling van de aarde zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hoog je staat maakt niets uit. Ware de aarde niet bol dan zou je oneindig ver kunnen zien. Maar de aarde is wel bol dus is de blik begrensd. Wel is het zo dat hoe hoger je staat hoe verder je kunt zien. Dat hangt direkt samen met het bolle van de aarde. Je kan dus stellen dat juist omdat we niet oneindig ver over de aarde kunnen zien maar wel verder naarmate we hoger staan bewijst dat de aarde een bolvorm is. Dus: sta je op de begane grond en zie je de horizon op zeg x kilometer en ga je dan naar 12 en zie je de horizon verder weg dan die x kilometer, dan heb je daar in dat je antwoord al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege het feit dat de aarde een bol is en geen plat vlak nemen wij een horizon was. Met name op zee kun je dat goed waarnemen aan schepen waarvan je éérst de mast ziet verschijnen en daarna pas de romp.
Op 2 meter boven het maaiveld ligt de horizon op iets meer dan 5 km afstand en kun je dat al goed zien.
In hoeverre de horizon een gebogen lijn is (het kan ook zijn dat je dàt bedoelt) hangt af van je waarnemingsvermogen, dat verschilt van mens tot mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk ziet U ze niet , zeker niet op zeehoogte .
Moest dat zo zijn... zou men in vroegere tijden al lang weten dat de Aarde een bol is.
Maar men kan het wel constateren .... Inderdaad door schepen aan de horizon te bekijken : men merkt de kromming , maar ziet ze niet.
Wil je ze echt zien , dan moet U zich verder van de Aarde verwijderen dan een paar verdiepingen.
In een raket , een vliegtuig op 11km hoogte......
Hoe verder hoe beter waar te nemen (op gladde ondergrond bv. zee)

Toegevoegd na 12 minuten:
Eigenlijk kan je dit berekenen
evenaar 40.000 km =360°
Wanneer U met zeer heldere hemel 40 km ver kan zien , dan is dat ver. Maar dan is dat nog maar één duizendste van 360°
Laat ons zeggen dat de einder op zee de kromming is.

Toegevoegd na 38 minuten:
Neem daar nog bij dat het hozizontaal gezichtsveld van de mens beperkt is tot 140° ,at is nog een bijkomende beperking waarom het niet zichtbaar is op zeenivo of beperkte hoogte=

Toegevoegd na 4 dagen:
Wanneer U dan nog een kromming ziet dan is dat een illusie....gesterkt door het feit dat je weet dat het krom is.
Maar constateren kan uiteraard wel
En eens boven de Aarde:ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt geen bolling zien, dat heeft althans niets met de hoogte te maken. Eventueel met de weidsheid van jouw blikveld. Maar of dat nou een bewijs voor bolling is, betwijfel ik. Wie heeft jou overigens bewezen dat de aarde bol is? Niemand toch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zo als je vrijwel blikveld hebt op de horizon zonder belemmeringen van duinen, steden, maakt het in principe niet uit hoe hoog je bent, wel is het van belang dat er weinig mist staat. Wel is het zo hoger je bent meer je realiseert dat de aarde rond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0m. is hoog genoeg, bijv. als je aan zee staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet alleen de horizon, en de horizon zie je als een rechte lijn zelfs als deze lijn in werkelijkheid net niet helemaal recht loopt maar dus met een lichte bolling. Onze hersenen houden ons dan voor de gek.

De oude Egyptenaren waren al van dit feit op de hoogte. De vier vlakken van de piramide van Cheops zijn licht hol, het midden van de vlakken is ongeveer 30 cm naar binnen gedrukt t.o.v. de zijkanten van hetzelfde vlak. Het menselijk oog neemt op deze manier geen hol vlak waar, maar een zuiver recht vlak, wat het dus in werkelijkheid niet is.

Voor de bolling van de aarde geldt hetzelfde principe, mits we niet op grote hoogte verkeren.