Wat zal er gebeuren met de mensheid wanneer de zon zal exploderen als supernova?

Zullen we dan zo ver zijn dat we ons uit de weg hebben kunnen maken op aan dit vreselijke lot te ontkomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Edit: op --> om; mijn excuses

Het beste antwoord

Voor zover we nu weten zal de zon geen supernova worden. Daarvoor is de zon te licht.

De zon zal wel flink opzwellen. Mercurius en Venus, die beide dichter bij de zon staan dan de aarde, zullen zeker worden verzwolgen.

Of de aarde ook zal worden verzwolgen is nog niet zeker. Misschien net wel, misschien net niet.

Maar ook al wordt de planeet zelf niet verzwolgen, het zal hier zo warm worden dat het broeikaseffect een lachertje is. Denk aan kokende oceanen, dat soort werk. Er zullen wel wat pyrobacteriën overleven, maar de hogere levensvormen zullen geen tijd hebben zich middels natuurlijke selectie aan te passen aan de nieuwe omstandigheden - daarvoor gaat het te snel.

Onze enige hoop - als we dan nog bestaan - is het tijdig vinden van een andere planeet. Of grote ruimtesteden bouwen, fijn ver weg van de zon. Als er daarna nog een aarde over is, zouden we die misschien terug kunnen terraformeren naar iets bewoonbaars - of misschien ook niet, als al het water echt wegverdampt is.

Maar ook na die levensfase van de zon is de ellende niet voorbij. De zon zal dan inkrimpen tot een bruine dwerg. Dat is een soort grote gloeiende koolsintel. Erg veel warmte en licht zal daar niet meer vanaf komen.

Misschien moeten we grote steden gaan bouwen op Titan of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord...+1
(Uitkomst is iets minder)

Andere antwoorden (8)

We verdampen in een flits... Net als die miljarden van die bankiers...

Toegevoegd op 06-05-2009 18:47:13
Maar dat is niet mogelijk, de zon heeft een zodanige massa, dat hij groter en groter wordt en daardoor meer en meer afkoelt... uiteindelijk eet de zon ons op doordat hij zo groot uitzet dat hij de baan van de aarde overschrijdt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon zal voor de explosie groter worden. Met als gevolg dat hij de aarde en mars als het ware 'opslikt'. De aarde zal al vernietigd zijn voordat de zon explodeert. Er zal dus niks gebeuren met de mensheid, want bestaat tegen die tijd al niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal eruit zien als een flits van de camera. Helaas is dat dan ook onze laatste foto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maximale leeftijd van een ster is 10 miljard jaar.
Onze zon is 5 miljard jaar oud. Dus je kan alvast de explosie in je agenda zetten.
Maar als je nagaat wat we technisch al tot stand hebben gebracht de afgelopen 100 jaar, dan denk ik dat we tegen die tijd wel een manier hebben gevonden om een veilig heenkomen te zoeken.
Wat mij betreft mag de kaartverkoop voor de ruimteschepen beginnen...
AWM
14 jaar geleden
Dat duurt nog een paar miljard jaar. Ik weet bijna zeker dat we dat sowieso niet halen. Misschien komt er al eerder een meteoor op de aarde, maar waarschijnlijk vernietigen we onszelf!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit wat in....
8 minuten nadat de zon is ontploft is alles op aarde in een klap (eigenlijk flits) dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
This is the end , my only friend the end.