Hoe kan een ruimtewandeling mogelijk zijn, terwijl de ISS ruim 27.000 km per uur vliegt?

Zou de kosmonaut niet als een razende voorbij gevlogen moeten worden op het moment dat ie uit het ISS stapt?

(dit alles natuurlijk naar aanleiding van de ruimtewandeling die ze op dit moment aan het doen zijn... )
zie: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

de live space station video.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Iets blijft dezelfde snelheid houden totdat er een kracht op wordt uitgeoefend waardoor de snelheid verandert.

Oftewel: de ruimtewandelaars gaan met dezelfde snelheid als het ruimteschip, omdat er geen remmende kracht op ze wordt uitgeoefend als ze uitstappen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ISS 'vliegt' in het luchtledige en heeft dus heen last van luchtweerstand. Ook de astronauten die gaan 'ruimtewandelen' niet.
Hij/zij houdt gewoon de snelheid aan waarmee die ISS (door aantrekkingskracht van de Aarde) rond de aarde draait.