Zal in de verre toekomst de achterkant van de maan vanaf de aarde te zien zijn?

De maan heef nu een zodanige rotatiesnelheid om de aarde en om zijn eigen as dat we altijd tegen dezelfde kant aankijken. Gezien het feit dat de maan zich langzaam van de aarde verwijderd zal ook de omlooptijd toenemen (denk ik tenminste)
Betekent dit dan ook dat we steeds beetje bij beetje een ander stukje maan te zien krijgen? En uiteindelijk dus een keer de achterkant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. De maan heeft vrijwel zeker ooit tov te Aarde gedraaid maar is door een iets dat Tidal Locking heet steeds langzamer gaan draaien. Tenzij je de maan een flinke zet geeft veranderd dit nooit meer.

De Aarde heeft hier ook last van tov de maan en de zon maar de Aarde is zoveel zwaarder dat de zon zelf minder lang leeft dan dat de Aarde nodig heeft op te houden met draaien.

Als de maan zich van de Aarde verwijderd wordt idd ook de omlooptijd van de maan groter en je zou zeggen dat als de maan dus even snel om zijn as draait als dat de omlooptijd is bij een langere omlooptijd dus moet zien dat de maan tov de Aarde draait. Dat is niet helemaal goed gesteld. In essentie draait de maan namelijk niet meer om haar as. Zie het als een emmer aan een touwtje dat je om je heen slingert. Als je het touwtje laat vieren gaat de emmer niet spontaan draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee.
Wat er wel gaat gebeuren, is dat doordat de aarde en de maan elkaar afremmen, dat de maan t.o.v. de aarde stil gaat staan. Dan kun je nog maar van één kant van de aarde één kant van de maan zien. Dezelfde kant als nu.
De aardse dag zal dan 50 dagen van nu tellen.
Aan de andere kant: Dat zal nooit gebeuren, want dat proces duurt nog ca. 50 miljard jaar, en tegen die tijd zal de zon een rode reus geworden zijn. En dan bestaan aarde en zon niet meer...
AWM
14 jaar geleden
Nee, want de maan (oud-planeet Theia) En de Aarde zijn ooit met elkaar gebotst, Theia versplinterde, de Aarde was te groot om te versplinteren. Uit de stof van Theia ontstond onze maan die we nu kennen. (Door het obligatie-effect is dat weer samengesmolten tot een bol) De maan heeft dus nooit gedraaid, maar draait enkel om de aarde omdat die groter is en dus meer zwaartekracht heeft.

Toegevoegd op 07-05-2009 10:49:21
natuurlijk kan het wel gaan draaien door een botsing met een grote meteoriet of andere planeet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens astronomen heeft de maan juist met de andere kant naar ons toegestaan, pas later is door een inslag de maan 'gedraaid'.