Hoe kan het dat je soms gewoon in de zon kan kijken?

Nu kan ik gewoon naar de zon kijken zonder weg te kijken. Het lijkt eerder op een volle maan dan op de zon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Twee dingen:
Door de scheve stand van de aardas schijnt de zon in de herfst veel schuiner op de aarde dan in de zomer. De zonnestralen leggen dus een veel langer pad door de atmosfeer af, en worden veel meer verstrooid voordat ze het aardoppervlak (en jouw oog) bereiken. Het kan dus minder kwaad als je naar de zon kijkt in de herfst dan in de zomer.
En verder hangt er waarschijnlijk sluierbewolking waardoor de zonnestraling flink verstrooid wordt voordat hij jouw oog bereikt.

Maar pas toch maar op. Het is een oude sterrenkijkersgrap dat je maar 2 x door een telescoop naar de zon kunt kijken: een keer met je linkeroog en een keer met je rechteroog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelofelijk, geef je een goed antwoord krijg je nog 2 minnen ook.
Cryofiel
12 jaar geleden
Van mij een plus. Ik ben benieuwd waarom die mingevers denken dat dit antwoord verkeerd zou zijn. Ik denk dat het hun eigen gebrek aan kennis is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Omdat de zon in een eclipse rond de aarde gaat (niet complete cirkel) dus in de zomer staat de zon veeel dichterbij de aarde dan in de winter. Dus dan lijkt die hetzelfde maar is die veeel verder weg

Toegevoegd na 1 minuut:
Foutje: de aarde gaat in een eclips om de zon , niet andersom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het grijze weer en doordat de zon "minder kracht heeft" omdat de zon verder van de aarde staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien, wanneer je keek was het gewoon wat te bewolkt en was het gewoon wat licht stralen.
Want, het lijkt mij sterk dat je in de zomer wanneer de zon het dichtst bij de aarde is er nog in kan kijken... Dan moet je wel een brand plek hebben gekregen achter in je oog kas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor zoveelste keer: in de (nou ja, onze) zomer staat de zon VERDER van de aarde dan in onze winter.
Dat klopt, soms kun je zelfs zonnevlekken zien. Het grootste gedeelte van het zonlicht wordt nu verstrooid in de dikke sluierbewolking. Omdat de zon zo laag staat moet het licht ook een lange weg afleggen door de sluierwolken, zodat er veel meer wordt verstrooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan moet dat het gevolg zijn van veranderingen in de dampkring die direct of indirect met zonlicht verbonden zijn. De Zon ziet er minder helder uit als de dampkring meer zonlicht absorbeert of verstrooit. Zulke absorptie of verstrooiing hangt samen met stof en waterdamp en andere kleine deeltjes in de dampkring. Het is mogelijk dat de hoeveelheid van zulke deeltjes in de dampkring gedurende de dag gemiddeld toeneemt, en 's nachts weer afneemt, en dat zou een gemiddeld verschil kunnen geven tussen de helderheid van de opgaande Zon en de neergaande Zon.