Wat gebeurt er als je gaat schommelen op de maan?

Ik zou graag willen weten wat er gebeurt als je gaat schommelen op de maan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De formule voor de slingertijd (van een schommel) is:
l
T=2π sqr — . Hierin is T de trillingstijd, l de lengte en g de versnelling van de
g

zwaartekracht. De slingertijd hangt dus niet af van de massa en de amplitude.

Hieruit blijkt ook dat een slinger met dezelfde lengte en massa op de maan, waar de zwaartekracht kleiner is, langzamer zal slingeren dan op aarde.

Als we aannemen dat de slinger lengte één meter is en de maximale slingerhoek 20 graden, dan zal bij invulling in de bovenstaande formule de slingerfrequentie op aarde 0,5 Hz zijn en zal deze slingerfrequentie op de maan (1/6 van de zwaartekracht van de aarde) 0,2035 Hz zijn.

De maximale snelheid van deze slinger (onderaan) zal op aarde 3,903 Km/u zijn, terwijl deze maximale snelheid op de maan 1,599 Km/u zal zijn.

De luchtweerstand heeft geen invloed op de slingerfrequentie!
We zal door de luchtweerstand de slinger sneller dempen. De amplitude zal, als functie van de tijd, sneller afnemen. Op de schommel sta je dus sneller stil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt iedereen. Bij deze sluit ik deze vraag af

Andere antwoorden (3)

Hetzelfde als op aarde, je gaat alleen wat langzamer omdat de zwaartekrachtversnelling daar lager is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt: http://www.teachengineering.org/view_lesson.php?url=collection/cub_/lessons/cub_pend/cub_pend_lesson01.xml
On our Moon, a pendulum's period would be longer than its period on Earth. That's because gravity on the Moon is only one-sixth as strong as gravity on Earth.
Schommelen gaat iets meer dan twee keer zo langzaam (Wortel van zes), omdat de zwaartekracht maar 1/6 is van die op aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me herinneren uit die goeie ouwe Schweers en Van Vianen dat bij een pendel ALLEEN de lengte van het touwtje de snelheid bepaalt. Het maakt niet uit of je met een zwaar of een licht voorwerp pendelt.
Dus denk ik dat het wat dat betreft ook niet uitmaakt of je op de aarde of de maan schommelt, zolang de schommeltouwen maar even lang zijn.

De zwaartekracht en de luchtweerstand hebben wel invloed op de kracht die je moet zetten om een bepaalde hoogte te bereiken. Op de maan hoef je veel minder kracht te zetten, want a) de zwaartekracht is maar 1/6 van die op aarde en b) er is geen atmosfeer en dus geen luchtweerstand.
Je zult dus makkelijk hoger gaan, maar zeker niet sneller!