In principe klopt het wel dat de draaiing is voortgekomen uit de rotatie in de 'oerschijf' van materie. De hele schijf moet een bepaalde richting op hebben gedraaid, het lijkt niet logisch om allemaal verschillende draairichtingen te hebben zelfs al hebben we het over een afstand van heel veel lichturen.
Dit verklaart waarom alle planeten in hetzelfde vlak om de zon draaien. Nu nog een antwoord op de vraag waarom er dus 'tegendraadse' planeten zijn... en waar de planetoïden-gordel vandaan komt en waarvandaan de telkens terugkerende kometen komen... Dat is speculatie, die teruggaat tot de Soemeriërs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je weet dat, in het zonnestelsel de planeten rond de zon draaien, en dat de meeste planeten ook nog een of meerdere manen hebben. Al die planeten draaien min of meer in het zelfde vlak rond de zon, en de as waarrond ze zelf draaien staat min of meer loodrecht op dat vlak. Moest je nu het zonnestelsel 'van bovenaf' bekijken, dan zou je zien dat :
- alle planeten in dezelfde zin rond de zon draaien
- de zon zelf rond haar as draait, ook in die zelfde zin
- de planeten rond hun as draaien, ook in die zelfde zin
Zoals je zelf opmerkt doen Venus en Uranus abnormaal, daarover straks iets meer.
Dat alles in het zonnestelsel in dezelfde zin draait kan natuurlijk geen toeval zijn. Het heeft te maken met de manier waarop de zon en het zonnestelsel ontstaan zijn. De gangbare theorie is dat sterren, en ook hun eventuele planeten ontstaan uit een samentrekkende wolk interstellaire materie. Zo'n wolk draait zelf ook heel langzaam rond een of andere as. Naarmate de wolk samentrekt gaat ze sneller en sneller roteren. In de wolk ontstaan verdichtingen, die allemaal die draairichting van de wolk als het ware erven.
Uit de centrale verdichting ontstaat dan de zon, en die neemt ook gewoon die rotatiebeweging mee. Rondom de ster ontstaat ook verdichtingen die allemaal in dezelfde richting rond de zon draaien, en die, door onderlinge botsingen kunnen samenklonteren tot grotere gehelen waaruit uiteindelijk planeten kunnen ontstaan. Die planeten nemen weer de draairichting over van de stukken waaruit ze ontstaat zijn.
Hoe zit het dan met Venus en Uranus ? Vermoedelijk hebben deze twee planeten tijdens hun vorming, waarbij dus steeds grotere stukken met elkaar in contact komen en samenklonteren, een wel heel zware botsing ervaren, waardoor hun rotatieas in een compleet andere orientatie gestoten werd. In elk geval moet de vorming van de planeten en hun satellieten, en van de planetoiden een zeer heftige gebeurtenis geweest zijn. Dat is ook te zien aan de vele kraters op de hemellichamen die geen atmosfeer hebben, zoals bijvoorbeeld de maan en de planeet Mercurius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord zelf is goed... alleen zo jammer dat je gewoon "copy/paste" hebt gebruikt, had je zelf zo'n antwoord kunnen bedenken of had je dat andere antwoord alleen als inspiratie gebruikt had ik je een plusje gegeven, maar je hebt niet eens echt gekeken wat nou in 'jouw' tekst staat; je zei: "Zoals je zelf opmerkt doen Venus en Uranus abnormaal, daarover straks iets meer.
" maar deze vragen steller heeft niets gezegd over Venus en Uranus! -1!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het juiste antwoord en als de beantwoorder andermans tekst heeft gebruikt dan was het netjes geweest als hij de bron er bij had vermeld. Niettemin een plus omdat het antwoord prima was en daar gaat het om.