Wat voor vorm heeft de kosmos?

Vaak zie ik een plaatje van de kosmos, dat sterrenstelsels niet egaal door de ruimte liggen. Maar hoe moet je die ruimte zien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je je vraag wat beter omschrijven? Wat bedoel je met hoe moet je "die ruimte" zien?
Het universum zit inderdaad vol met sterrenstelsels, maar die neigen ertoe in groepen voor te komen. Op hele grote schaal krijg je dan een organisatie die een beetje te vergelijken valt met schuim: grote bellen met heel weinig sterrenstelsels, maar waar twee of meer dergelijke bellen elkaar raken zitten meer stelsels opgehoopt langs kromme vlakken en lijnen. Net zoals het zeepsop dat zit in een schuim. (Ze liggen natuurlijk niet exact in een vlak of lijn, en ze liggen ook niet tegen elkaar vast, maar ze neigen ertoe rond vlakken en lijnen geclusterd te zijn.)
Cryofiel
10 jaar geleden
@landsgevaer, ik stond op het punt een antwoord te schrijven van deze strekking, maar jij hebt het al als reactie geschreven. Volgens mij is dit wat vraagsteller bedoelt, ook al is de titel van de vraag wat vaag.
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's logisch: op zo'n grote schaal was het universum nog jong en klein, en toen waren de onregelmatigheden vanzelfsprekend een stuk minder dan nu.

Het beste antwoord

Voor zover we nu weten, heeft het universum de vorm van een bol. In welke richting we ook kijken, we kunnen ongeveer 13,8 miljard lichtjaar terugkijken. Doordat licht ook tijd nodig heeft om te reizen en het universum ook expandeert, is de doorsnede ongeveer 46 miljard lichtjaar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Universe

Echter, we kunnen maar 3 dimensies zien. Dus voor ons zal deze bolvorm waarschijnlijk altijd bljven bestaan. Maar buiten die bol zou het best een vierkant kunnen zijn. Niet waarschijnlijk, maar het zou kunnen. Alleen kunnen we het niet zien. Of meten. Of waarnemen op welke manier dan ook dus dan komt de filosofische vraag, is het er dan wel.

Maar wat als er inderdaad bewijs komt dat snaar-theorie (en afgeleidde, zoals M-theorie) inderdaad klopt en dat er 12 dimensies zijn. Dan kan het universum een hele andere vorm hebben, maar of we die dan kunnen zien (of zelfs maar accuraat beschrijven met iets anders dan formules), ik acht die kans klein (we zijn zelf immers 3D).

Verder zijn er nog heleboel theorien over hoe het universum er uit zou kunnen zien:
- flat universe
- Spherical
- Hyperbolic universe
http://en.wikipedia.org/wiki/Shape_of_the_universe#Hyperbolic_universe

Maar ik ben van mening dat wat de echte vorm ook is, wij als mensen het altijd als bolvormig zullen waarnemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Binnen deze ruimte kan je natuurlijk een distributie van massa krijgen. Net zoals je een kamer inricht, is niet alle massa uniform verdeeld. Massa trekt elkaar aan dus je krijgt clusteringen. Dat heeft tot gevolg dat je (uiteindelijk) de clusters krijgt zoals je dat ook ziet.
Thecis
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat weet niemand niet omdat we nog niet tot de grenzen van de kosmos kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij betreft is deze Theorie voorlopig en waarschijnlijk niet van toepassing op de kosmos omdat het over een oppervlakte gaat en wij weten niet dat de kosmos een oppervlakte heeft. Ook moet je meetbare zaken hebben en die zijn er niet.
Het universum kun je onderverdelen in het waarneembare universum en de eventuele rest. Het waarneembare universum neem je inderdaad als een soort bol waar, omdat je tegen de waarnemingsgrens aankijkt die naar alle kanten even ver weg ligt. De waarnemingsgrens voor elektromagnetische straling ligt bij de achtergrondstraling, die kun je opvatten als een soort mist, van achter die mist zou je eventueel nog neutrino's kunnen waarnemen van nog verder in het begin van het universum. In principe verandert dat niets, je zult waarschijnlijk nog gewoon in alle richtingen evenveel neutrino's uit de begintijd van het universum waarnemen, met een grens door de beperkte ouderdom van het heelal. Theoretici gaan er maar vanuit dat buiten het waarneembare universum de situatie hetzelfde is, dus een uitgestrekt multiversum zonder einde, een soort eindeloze mistwolk. In het multiversum kun je allerlei andere oerknallen en zo veronderstellen met misschien wel verschillende eigenschappen. Omdat het niet waarneembaar is wat er buiten het waarneembare universum is staat speculeren min of meer vrij.

De bolvorm die wij waarnemen is dus meer een artefact, dat onstaat omdat we alleen dat gedeelte van het universum nog kunnen zien waarvan het licht ons nog kan bereiken, dus beperkt door het tijdstip van de oerknal, de uitdijing en de lichtsnelheid. Verder is er geen reden om een bolvorm aan te nemen, de buitenkant van de bol is simpelweg het laatste wat we nog kunnen zien.